Hoe bereken je Bruto naar Netto Wajong uitkering ?

UWV telefoniste kon het niet zien toen ik het aan haar vroeg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Zand, Om precies te berekenen wat het netto-bedrag van een Wajong uitkering zal zijn, is niet zomaar te berekenen. Een telefoniste kan dat zeker niet, er dient namelijk met heel veel voorwaarden rekening te worden gehouden. Ook de hoogte van het bruto-bedrag kan heel verschillend zijn. Het is afhankelijk van het feit of u wel of niet kunt werken en of u nog recht hebt op een ander inkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan werken. maar Wajong betaald / vult aan tot miniumloon stel dat het 900 is dan kunnen ze mij toch vertellen dat het 900 is ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Zand,
1. officiële instanties zoals het UWV doen meestal geen telefonische mededelingen over financiële aangelegenheden, zeker als men niet kan controleren of de persoon aan de telefoon wel degene is die hij zegt te zijn. Het is ook voor jouw bescherming van je privacy dat men geen telefonische mededelingen doet. Er zijn genoeg telefonische benaderingen van personen die last hebben van ongezonde nieuwsgierigheid.
2. de financiële aanvullingen zijn afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden, dat vergt vaak een uitgebreide rekenarij, niet iets voor even aan de telefoon via de telefoniste. Die kan dat inderdaad niet zien, zelfs als de telefoniste het wel kan zien, mag zij deze niet mededelen.
Helaas Zand, je zult even moeten wachten tot je de uitkering hebt ontvangen en dan op de betaalspecificatie kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Zand, De hoogte van de netto-uitkering wordt pas bepaald op het moment dat UWV de betaling doet.
Het klopt dus dat aan de telefoon het netto bedrag niet van te voren aangegeven kan worden. Wel kun je zelf op site van de Belastingdienst kijken.
De inhouding van loonheffing gaat volgens de waarden in de groene tabel: http://bit.ly/1Junxxe
In deze tabel kun je zien hoeveel loonheffing op de bruto-uitkering wordt ingehouden. Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Antwoorden (2)

Wanneer je het bruto bedrag weet, dan kun je via onderstaande link de berekening laten doen.

http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/uitkering-netto.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tsja, en toen stond de berekening voor een Wajonguitkering er niet bij
Erna55
8 jaar geleden
In de link kun je op het knopje drukken " zelf berekenen" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat was al duidelijk.
ww, pensioen en aow is geen van drieën Wajong een wajong-uitkering
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk toch dat Berekenen.nl zelf wel het beste weet dat de tool om wajong bruto naar netto te berekenen nog niet bestaat. https://www.berekenen.nl/inkomen/wajong-berekenen/wanneer-komt-er-eens-een-tool-voor-de-netto-wajong-te-berekenen
Bereken de hoogte van een 'nieuwe' Wajong uitkering
Als je chronisch ziek of gehandicapt bent, dan kun je recht hebben op een Wajong uitkering. Wil je alvast een eigen berekening maken zodat je een indicatie hebt? Of verandert er iets in jouw situatie en wil je weten wat dit betekent voor de hoogte van jouw Wajong uitkering? Kijk dan op deze website
https://www.berekenen.nl/inkomen

Oude Wajong berekenen
Jij hebt al een Wajong uitkering. Als je blijft voldoen aan de gestelde voorwaarden, dan behoud je je uitkering gewoon. Wel gaat het UWV jouw situatie opnieuw beoordelen aan de hand van de Participatiewet. Je krijgt hier vanzelf bericht van, tot die tijd verandert er voor jou helemaal niets.

Nieuwe Wajong berekenen
De ‘nieuwe Wajong’ regelgeving geldt voor iedereen die een uitkering heeft aangevraagd na 2010 en natuurlijk voor alle nieuwe aanvragen. Maar wat betekent nu eigenlijk dat ‘nieuwe’? Jouw situatie wordt net als die bij de oude Wajong opnieuw beoordeeld omdat er aan de Participatiewet voldaan moet worden. Dit gebeurt ergens tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018. Het UWV brengt je hiervan op de hoogte. De maatstaven die daarbij gebruikt worden:
• Minder dan 25% arbeidsongeschikt (geen recht op Wajong)
• Tussen 25% en 50% arbeidsongeschikt
• Tussen 50% en 80% arbeidsongeschikt
• Meer dan 80% arbeidsongeschikt (volledig recht op Wajong)

Het UWV bepaalt voor hoeveel procent je werkeloos bent. Het kan zijn dat het UWV vindt dat je (gedeeltelijk) kunt werken. Dan helpt de organisatie jou bij het vinden van geschikt werk. De overheid vindt namelijk dat iedereen deel moet nemen aan de maatschappij. Soms kan dit met begeleiding, een hulpmiddel of aangepast werk. Jouw coach van het UWV bekijkt dit samen met jou. De hoogte van jouw Wajong is afhankelijk van deze bevindingen.

Als je minimaal 85% arbeidsongeschikt bent, dan heb je recht op een volledige Wajong uitkering. Dit is 75% van het minimumloon. Wil je aanspraak maken op het totale minimumloon? Dat kan alleen als je volledig arbeidsongeschikt bent en daarnaast hulpbehoevend en niet zelfstandig kunt leven/wonen. Daarnaast is de hoogte van jouw eigen inkomsten (naast de Wajong) van invloed op je Wajong uitkering

Toegevoegd na 35 minuten:
Als men al een Wajonguitkering heeft ontvangen is het nettobedrag te zien op de betaalspecificaties.
Die ontvangt u per post of is digitaal te zien Mijn UWV.

Toegevoegd na 43 minuten:
Wanneer komt er een tool berekenen NettoWajong
Team berekenen.nl: antwoord zie Bron
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een tool voor het berekenen van de netto-wajong uitkering is er nog niet. Wordt als gewenste berekening toegevoegd aan de interne wensenlijst van Berekenen.NL
Erna55
8 jaar geleden
http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/uitkering-netto.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de vraag gaat over Wajong, niet over ww, aow of pensioen.
https://www.berekenen.nl/inkomen/wajong-berekenen/wanneer-komt-er-eens-een-tool-voor-de-netto-wajong-te-berekenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ben op versschilende website's gekomen waar alleen ww aow enzovoort stond