hoe bereken ik de rente over een betalingskorting?

Mijn leverancier geeft me een betalingskorting wanneer ik binnen 8 dagen betaal. Wanneer ik daarna betaal echter binnen 30 dagen dan geldt de factuurprijs. Wat is mijn voordeel in rente per jaar wanneer ik hier gebruik van maak?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus stel dat ik een factuur van 100 euro krijg, dan betaal ik er 98 euro van.
De BTW mag buiten beschouwing gelaten worden -
Wat ik wl weten wat mijn voordeel is wanneer ik een kredietlimiet bij de betreffende leverancier van 10.000 euro heb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

De berekening verloopt als volgt.
Laten we betaling op dag 8 (nog net de betalingskorting van 2 % uit jouw voorbeeld, dus een factuur van 98.00) en op dag 30 (nog net op tijd, maar een factuurbedrag van 100.00) eens vergelijken.

Bij een jaarrente van 10% zou je winst door 22 dagen later te betalen (immers 30 - 8) bedragen 22:365 x 10% van het factuurbedrag van 100.00.

Nu is 22:365 ongeveer 0.060; je winst is dus 6% van de rente (10 euro) die je in een jaar vangt, ofwel 60 cent. Maar 10% consumentenrente is een onrealistisch hoge rente, de werkelijke rente die je kunt behalen is momenteel, als je heel veel geluk hebt, 3 a 4%. Dus is je winst niet 60 cent maar slechts circa 20 cent. De winst door op dag 8 te betalen is 2 euro: een tien maal zo hoog bedrag. Je voordeel bij kiezen voor snel betalen is dus 1.80 euro. Bij de huidige zeer lage rentestand is betalingskorting haast altijd voordeliger dan later betalen en ' profiteren' van de rente over dat bedrag.
Pas wanneer de consumentenrente in de buurt van de 35% zou komen (dan hebben we het over rente op spaargeld) zou later betalen gunstig kunnen zijn. De afgelopen honderd jaar heeft de spaarrente in Nederland maximaal tussen de 10 en 15 % gestaan en dat kwam maar zeer zelden voor. 5% is waarschijnlijk het gemiddelde.

Dus is het aan te raden gebruik te maken van de betalingskorting. Overigens zou ik niet op het laatste nippertje betalen, als er wat vertraging optreedt boren ze je de betalingskorting door de neus!

De kredietlimiet heeft geen enkele invloed; let erop dat je over uitstaand krediet zeker meer dan de marktrente betaalt (dat kan bij sommige leveranciers echt zot oplopen); nog een extra reden om snel te betalen. Een schuld hebben is nooit gunstig tenzij de rente negatief is, maar dat kom je als consument zelden tegen.