Is het verhuren van een eerste koopwoning legaal?

Onderstaande situatie doet zich voor bij iemand en wij willen ze helpen om advies in te winnen:

Hun koop appartement staat al 5 jaar te koop, zelf wonen ze in een huurwoning. Het appartement verhuren ze aan iemand, deze persoon ontvangt huursubsidie. Hun zelf krijgen op het appartement ook nog hypotheekrente aftrek.

Bij de belastingdienst wordt niets opgegeven van de verhuur.

Mag dit? En zo niet wat zijn dan de mogelijke consequenties ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Het antwoord van bammie hieronder is volledig juist. Ter aanvulling:
Het verhuren is legaal. De huuropbrengsten behoeven niet te worden opgegeven. Want het koopappartement zit in Box 3. Dat de hypotheekrenteaftrek wordt toegepast is niet legaal. Het appartement zit immers in Box 3. De waarde van de woning moet in de belastingaangifte worden opgegeven als de waarde minus de resterende hypothecaire schuld + spaargelden e.d. meer is dan € 42.660 (jaar 2015) Over bezittingen box 3 is 1,2% belasting verschuldigd. Computersystemen worden steeds slimmer. Bestanden kunnen steeds meer aan elkaar gekoppeld worden. Een goede kans dat uw kennissen tegen de lamp lopen als ze de illegale belastingaftrek laten voortduren.

Antwoorden (1)

Hypotheekrente-aftrek in box1 is alleen toegestaan voor de woning die als hoofdverblijf wordt gebruikt. Iemand die is verhuisd maar de vorige woning nog niet heeft verkocht, mag de hypotheekrente onder bepaalde voorwaarden toch in aftrek blijven brengen. Er wordt in het geval van deze vraag echter niet voldaan aan 1 van de voorwaarden daarvoor, namelijk de voorwaarde dat de nog niet verkochte woning leeg moet staan (zie bron).

Door de hypotheekrente af te trekken zonder aan de voorwaarden te voldoen, heeft de eigenaar gefraudeerd bij de belastingaangifte. Als de belastingdienst de gegevens van de huurder en de eigenaar (die ze van beide hebben) combineert komt de fraude uit. De consequentie is een naheffing en boete.