Ik probeer een automatische betaling in te stellen met SEPA hoe werkt dat?

Ik moet geld overmaken naar een bedrijf, wekelijks, echter, dit bedrijf heeft aangegeven dat het wellicht makkelijker is met SEPA te betalen.
nou proberen zij geld te incasseren en dat lukt niet, weet iemand of ik zelf nog wat bij de bank moet ingeven? En verschilt dit per bank hoe dat werkt? Ik heb namelijk drie rekeningen en in het vervolg moet ik het ook op de overige bankrekeningen gebruiken. Ik heb RABO, ING en ABN.

Toegevoegd na 28 seconden:
Het bedrijf in kwestie zit overigens in Duitsland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als dat bedrijf geld wil incasseren, kan dat gewoon via een SEPA-incasso, ook bekend als een Europees incasso. Het enige dat zij daarvoor nodig hebben is jouw IBAN en de BIC van jouw bank. Jij hoeft daar verder niets voor te doen, behalve natuurlijk zorgen dat er voldoende saldo op die rekening staat.

Een andere oplossing is dat jij periodiek geld overmaakt naar dat bedrijf. Dat doe je (bij de ING althans, en volgens mij ook bij elke andere bank) door een heel gewone periodieke overschrijving aan te maken. Er is namelijk geen verschil meer tussen een periodieke overschrijving naar een Nederlandse bankrekening of naar een bankrekening in een ander land van het SEPA-gebied.

Jij maakt dus een periodieke overschrijving aan, en die doe je (vanzelfsprekend) naar het IBAN van het ontvangende bedrijf. Zolang het saldo op jouw rekening toereikend is zal deze overschrijving gewoon worden uitgevoerd.

Cryofiel
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
er is nog wel steeds een getekende machtiging nodig
https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/sepa/incasso/incasso-vergelijken.html
Cryofiel
8 jaar geleden
Officieel wel. Maar ik heb al meermaals geld laten incasseren van mijn rekening zonder dat de incassant daarvoor een door mij getekende machtiging had. Meestal ging het daarbij om binnenlandse incasso's (in meerdere landen), soms ook om grensoverschrijdende (SEPA-) incasso's.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is prachtig maar het mag niet. Is dan wel een ernstige fout van de bank
Cryofiel
8 jaar geleden
Weet ik. Och, mijn roeivereniging doet het ook. Volgens mij betekent het alleen maar dat ik zo'n incasso kan laten storneren als ik dat wil, en dat de incassant dan geen poot heeft om op te staan. Pas als ze mijn handtekening kunnen laten zien hebben zij de mogelijkheid een incassobureau in te schakelen. Ik denk dat ze ervan uitgaan dat de meeste klanten braaf het geld laten incasseren, en dat ze rekening houden met een klein percentage malversanten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 Storneren mag sowieso wel geloof ik, maar bijvoorbeeld hier in Duitsland zul je in veel gevallen voor periodieke zaken in ieder geval wel een papier onder de neus gedrukt krijgen, vandaag heb ik er nog een gezien / gekregen voor de wegenbelasting. Volgens mij wordt er wel een onderscheid gemaakt tussen periodiek en eenmalig, Dat zou in ieder geval wel handig zijn, als ik elke keer iets getekend retour zou moeten sturen bij een online bestelling (waarbij ik nog wel geregeld van automatische incasso gebruikmaak) dan zou de lol er gauw af zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties, die link welke hierboven genoemd wordt van de ABN daar staat op "Uw klant moet de gegevens van de machtiging ook registreren bij zijn eigen bank." Hoe doe ik dat dan bij ING, Rabo en ABN? Want ik die stap heb ik niet gedaan.
Cryofiel
8 jaar geleden
Die tekst staat in de kolom "voor het incasseren van bedrijven". Wat in die kolom staat is dus alleen van belang als een bedrijf bij een ander bedrijf wil incasseren. Ik neem aan dat jij een particulier bent. Voor jou geldt dan de linkerkolom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe wordt bepaald of dit een B2C of B2B is dan? Wat nou als de tegen rekening wel een zakelijke rekening is?
Cryofiel
8 jaar geleden
Geen idee, ik heb geen ervaring met zakelijke rekeningen. Misschien dat de bank dan wél in aktie komt bij een incasso. De bank ziet namelijk of een incasso wordt gedaan vanaf een particuliere rekening of vanaf een zakelijke rekening.