Heb je recht op UWV na verwisselen van baan?

Ik ben momenteel onder (vast) contract bij een werkgever waar ik binnenkort ontslagen wordt om financiële reden. ( vergunning is al verkregen maar ontslag nog niet gegeven). Nu heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om bij een ander bedrijf aan de slag te gaan. Is het slimmer met het oog op ww om te vragen of mijn huidige baas mij ontslaat of dat ik zelf ontslag neem. Stel dat ik elfdelig ontslag neem en tijdens mijn proefperiode te horen krijg dat de nieuwe baan toch niet door gaat, heb ik dan toch recht op een uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer info over dit onderwerp.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/kan_ik_ww_krijgen_als_ik_word_ontslagen_in_mijn_proeftijd.aspx
Suc6.
Antoni
11 jaar geleden
Wat is "elfdelig ontslag"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elfdelig=zelf

Antwoorden (1)

Als je zelf ontslag neemt, krijg je geen ww in het geval je geen nieuw werk vindt.

Van 'elfdelig ontslag' heb ik nog nooit gehoord, ben benieuwd wat het is.

Het recht op ww hangt onder meer af van je arbeidsverleden:

"Voorwaarden WW

U heeft recht op een WW-uitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
u heeft nog geen recht op AOW.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt. Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW."
Computoon