Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bij de verhuurder navragen wat de stookkosten (g/w/e) van de woning waarin je geïnteresseerd bent ongeveer per maand zullen zijn?

Bijv. dat dit bekend is van de vorige bewoner(s).

Ik ben namelijk van plan om gauw voor het eerst het ouderlijk huis te verlaten, en heb een leuk appartementje op het oog bij een particuliere verhuurder.

Is het überhaupt een goede vraag om te stellen aan de verhuurder?

Mocht de verhuurder hier geen antwoord op hebben, is de berekening van het Nibud in dat geval een goede richtlijn voor wat betreft de kosten voor g/w/e?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Mag de verhuurder dacht ik niet verstrekken, die info. Vaak kan het elektriciteitsbedrijf op basis van een geschat verbruik wel meer info verschaffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verhuurder is hiervan niet op de hoogte die betaald deze rekeningen niet. Je zult bij het energie bedrijf moeten zijn.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het energiebedrijf gaat echt niet doorgeven wat het verbruik van een willekeurig iemand is hoor.
Ik zou uitgaan van die Nibudberekening met een slagje om de arm. Beter te ruim rekenen dan te krap en in de problemen komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie antwoord Hippo: daar heb je ook het meeste aan want het Nibud baseert die gegevens op een gemiddelde van vele huishoudens van die grootte.
De verbruiksgegevens van dat ene adres zouden alleen gaan over je voorgangers, dat is wel een heel klein groepje om conclusies over te trekken.

Wat je wél aan de verhuurder kunt vragen, zonder daarbij op privacy-problemen te stuiten: hoe goed is de woning geisoleerd?! Als het een oud pand is met enkele beglazing en een hele oude ketel dan zit je met je stookkosten waarschijnlijk hoger dan een nibud-gemiddelde..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling op de andere antwoorden: Ik adviseer je contact op te nemen met het energiebedrijf waar je het contract wilt afsluiten. Iedere energieleverancier heeft toegang tot het Toegankelijk Meetregister (waar de gegevens van de lokale netbeheerder in worden geregistreerd) en zijn maar al te blij om dit voor u na te kijken als u overweegt klant te worden. Zij kunnen direct een voorschotbedrag voor u berekenen. Houd wel rekening dat de omstandigheden (aantal personen, energieverbruik) vergelijkbaar moet zijn met de situatie van de vorige bewoners. Weet je het niet zeker, zorg dan dat je je voorschotbedrag verhoogt.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding