Mag een werkgever loon inhouden als je je werk niet goed doet?

Mijn werkgever dreigt met het inhouden van het salaris van mij en mijn collega's, omdat wij niet goed hebben schoongemaakt (ik werk in een supermarkt). Dit is twee keer gebeurd. Nu is mijn vraag: mag zij dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

In je contract staan de voorwaarden van je werk. Zowel jij als je baas hebben dit ondertekend (even aangenomen dat je niet zwart werkt).
In dit contract staat precies wat jouw rechten en wat jouw plichten zijn. Als er in staat dat jij X euro per uur verdient dan moet je dat gewoon krijgen. Maar, er kan ook in staan wat jouw werkzaamheden zijn. Als jij je daar niet aan houdt breek jij met het contract dus zit jij ook al fout. Dit betekent niet direct dat zij zich ook niet aan het contract hoeft te houden, maar het kan wel een reactie zijn (die niet mag, maar ze heeft door jouw contractbreuk ook het recht je te ontslaan).

Er kan soms ook in een contract een zin staan als: "Bij beschreven werkzaamheden ontvangt werknemer een loon van X euro per uur" (ik weet niet de precieze zin, maar iets met deze strekking).

Kort en goed: alleen als er in je contract staat dat ze dit mag, mag het. Zo niet, mag dit niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Soms staan wettelijke regels boven de afspraken in een contract. Wat de werkgever en de werknemer onderling hebben afgesproken, geldt dan niet, omdat die afspraken tegen de wet zijn. Dat zal in dit geval waarschijnlijk overigens niet het geval zijn.
Nee. Als werknemer heb je de plicht om je best te doen, om je als een goed werknemer te gedragen. Als het resultaat van het werk tegen valt, kan de werkgever niet het loon inhouden. Natuurlijk heeft hij genoeg andere middelen achter de hand: van het contract niet verlengen tot ontslag op staande voet als er sprake is van een 'dringende reden' in de zin van de wet en allerlei andere opties. Loon inhouden kan bijv. bij herhaaldelijk te laat komen maar dan heb je ook helemaal niet gewerkt ('geen werk, geen loon').
Computoon