Wat is de inkoopprijs van een Playstation 4?

Ik vroeg me gewoon af wat winkels er voor betalen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Die informatie ga je niet zo snel online vinden, omdat dat per winkel verschilt en dat afspraken over prijzen doorgaans vertrouwelijk zijn. Een bedrijf als mediamarkt zal via haar moederbedrijf direct bij Sony inkopen en dus veel meer korting krijgen dan wat kleinere winkels die het bij een groothandel inkopen. Hoe meer een winkel afneemt, hoe meer korting ze doorgaans krijgen. Daarnaast kunnen partijen die minder tussenhandels hebben inkopen voor lagere prijzen dan winkels die het nog eerst via een groothandel moeten inkopen.

Producenten en winkels geven dergelijke prijsafspraken niet vrij i.v.m. de concurrentiegevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar is het ook niet bekend hoeveel er ongeveer wordt betaald? Of is dat zo'n groot verschil?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat zijn afspraken tussen de grootafnemers en de fabrikant. Je kan evt. met wat moeite achterhalen wat de inkoopprijs is voor een kleinere winkel, die het inkoopt bij een groothandel, maar de prijs tussen Sony (fabrikant) en de directe afnemers (groothandels, inkoopunies of zeer grote ketens) ga je niet online vinden. De prijs is daarnaast onderhevig aan de voorwaarden (bijv. of Sony bereid is exemplaren terug te kopen als ze niet worden verkocht, de financiering, manier van betalen enz.). Inkopers weten dit wel, maar zullen de prijzen niet vrijgeven, is te concurrentiegevoelig.