De voordelen: Je bent er zeker van dat je aan het eind van de periode je hypotheek aflost voor het bedrag wat je hebt afgesproken. Je hebt dus zekerheid.
Je betaalt een maandelijks bedrag wat uit rente bestaat en uit een spaarbedrag. Een eventuele rentestijging merk je minder in je maandlast omdat bij een rentestijging het spaarbedrag daalt.

Nadelen: Bij een lage rentestand is het rendement op de spaarhypotheek niet zo hoog. Je zult dus in vergelijking met een beleggingshypotheek meer moeten sparen. Dat is een keuze, want je bent natuurlijk wel zeker aan het eind van de periode. Maar daardoor zijn je maandlasten vaak iets hoger.

Je bent minder flexibel om over te stappen naar een andere bank omdat de spaarpolis vaak bank gebonden is.
Bij tussentijds afbreken van de polis heb je te maken met bepaalde fiscale aspecten waarbij je soms het gedeelte wat in de spaarpolis zit belast krijgt uitgekeerd.

Eigenlijk wegen de voordelen op tegen de nadelen; ik vind het een prima product, zeker in de huidige onzekere periode waar we inzitten en nog in gaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Grote voordeel is dat je precies weet wat je na de spaartermijn aan spaargeld hebt, je krijgt namelijk exact de rente die je ook betaald op je hypotheekschuld. Die rente is (veel) hoger dan wat je op een spaarrekening zou krijgen dus dat is nog een voordeel. Voordeel nummer drie is dat je het belastingvrij uitgekeerd kunt krijgen, mits je aan de voorwaarden (maximum bedrag 1x in je leven en minimaal 15 jaar sparen) voldoet.

Nadeel is dat je het spaargeld alleen mag gebruiken voor de aflossing van je huis. Over 15 jaar een zeilboot ervan kopen kan dus niet.
paulus811
13 jaar geleden
Gewoon doen!! Ik heb er ook een afgesloten bij de abn amro. Het is de meest veilige hypotheekvorm.