ouders willen mijn financieen (spaargeld) blijven beheren (ook als ik straks op mezelf woon) hebben zij dit recht?

Mijn ouders hebben de afgelopen 12 jaren mijn uitkering op hun rekening laten storten vanuit 'bescherming' zodat ik niet teveel geld opmaak.
Volgens hun blijft het wel mijn geld, maar zij willen het gespaarde geld niet weer overmaken op mijn rekening omdat ze bang dat ik het spaar geld ga aanbreken om tekorten aan te vullen, hebben zij dit recht? Wie moet ik inschakelen om dit geld weer terug te krijgen? Nu ik nog thuis woon moet ik daar maar vrede me hebben, maar als ik straks op mezelf woon willen zij dit nog steeds beheren, ze komen nu ineens ook met argumenten zoals "Wij hebben ook nooit kostgeld gevraagd" en "Dankzij ons heb jij nu veel gespaard" wat kan ik doen? wat nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt bij het UWV je rekeningnummer laten wijzigen, zodat je uitkering op je eigen bankrekening wordt gestort, als je een eigen bankrekening hebt, anders een bankrekening openen. Daarmee heb je je spaargeld niet, maar maandelijks wel een inkomen dat je vrij kunt besteden. Het lijkt mij inderdaad belangrijk dat je zelf je geld kunt beheren, op een dag zullen je ouders er niet meer zijn en dan? Praat er eens over met iemand die je vertrouwd, liefst iemand met verstand van zaken, zodat je te weten komt hoe je ook je spaarrekening zelf kan beheren. Met geld om leren gaan, is juist voor mensen met een beperking zeer belangrijk. Neem eens contact op met MEE, zij kunnen je hierbij begeleiden en ingrijpen als het mis dreigt te gaan, maar je gemeente kan je hiermee ook helpen. Goed dat je deze stap zet, dat is een van de eerste stappen naar het volwassen worden. De jongeren bankpassen zijn er niet voor niets, je ouders moeten leren hoe ze jou zelfstandig leren worden, loslaten hoort daar ook bij. Succes! Toegevoegd na 6 minuten: Tenzij jij dit niet zelfstandig zou kunnen en er bewindvoering was aangevraagd zodat jouw ouders over jouw rekening konden beschikken, mag dit alleen met jouw toestemming, zonder jouw toestemming moeten ze dat vanaf jouw 21ste jaar aan jouw overlaten. Het is de taak van ouders hun kinderen zelfstandig te leren zijn, niet om dat te beletten. Toegevoegd na 10 minuten: Herstel, jouw ouders hadden dit vanaf je 18de jaar aan jou over moeten laten.

Bronnen:
http://www.kansplus.nl/ledengroepen/broers...
http://www.mee.nl/

Of je ouders daar wel of geen recht toe hebben, hangt van een aantal factoren af. Met name de leeftijd en wat we juridisch je handelingsbekwaamheid noemen, spelen daarin een belangrijke rol. In principe is het zo, dat je vanaf je 18e volledig baas over je eigen leven bent. De wet stelt dan dat je volwassen bent en dat je dus zelf beslissingen mag nemen. Je ouders hebben dan eigenlijk niets meer over je financiële huishouding en andere beslissingen te zeggen. Let wel: dat is de basisregel. Er zijn een aantal uitzonderingen, waarvan ik niet weet of die op jouw situatie van toepassing zijn (en dat is ook niet iets om hier te bespreken ;-)). Met dit soort juridische vragen kun je het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Hier zitten ervaren juristen die je gratis van advies kunnen voorzien. Meer informatie kun je uiteraard op hun website vinden.

Als je jonger dan 18 bent hebben zij het recht om jouw geld te beheren. Jij bent 18+ neem ik aan, dan hebben zij niet het recht om jouw geld in hun bezit te houden en jou de vrijheid te geven jouw eigen financiën te beheren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100