Hoe haal ik mijn man over de (dubbele) levensverzekering stop te zetten?

Mijn man en ik hebben een (verplichte) levensverzekering voor onze hypotheek waarbij als één van ons beiden overlijdt de ander het huis 'vrij' heeft.

Daarnaast heeft mijn man ook nog eens een levensverzekering bij zijn pensioenverzekeraar. Ik was er niet bij toen hij dit heeft geregeld en ik ben het er totaal niet mee eens. Ik vind het echt teveel van het 'goede' en zonde van het geld. Alleen ik we krijgen telkens ruzie als ik erover begin. Ik heb het gevoel dat hij misschien deze verzekering niet durft op te zeggen en/of zich laat overdonderen door zijn tussenpersoon/verzekeraar.

Hoe kan ik hem overtuigen dat hij deze verzekering op moet zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden dat hij vindt dat de tweede levensverzekering nodig is en jij niet?
Heb je voldoende inkomsten als hij het tijdelijke met het eeuwige zou verwisselen?
En wat is er geregeld voor het geval dat een van jullie beiden invalide wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een levensverzekering (afhankelijk van welke vorm) kan ook uitkeringen bij leven, als de looptijd verstreken is. Een levensverzekering is niet persé een verzekering die je voor je nabestaanden afsluit. Maar het kan ook een vorm van sparen om in de toekomst een leuk "Zakcentje" te hebben, of als aanvulling op het pensioen. Heb je ook gedacht aan de mogelijkheid om de levensverzekering premievrij te maken? Dan wordt de verzekeringspolis niet beëindigd, alleen wordt er niet meer premie ingelegd. Dat is dan natuurlijk alleen van toepassing bij een levensverzekering waarbij je maandelijks een inleg betaalt.

Het beste antwoord

Moeilijk! Verzekeren is een lucratieve zaak voor zowel de verzekeraar als de tussenpersoon. Voor hun is het product natuurlijk altijd het beste wat er is: de verzekeraar kan jarenlang een percentage van de inleg opstrijken en de tussenpersoon heeft weer een mooi bedrag wat hij bij de BMW voor zijn vrouw kan leggen.

En wat krijgt de verzekeringnemer? Het beste wat jullie kunnen doen is samen op zoek naar de waarheid gaan. Dat is simpelweg het optellen van de winsten en het aftrekken van de kosten.

Gaat het om alleen een verzekering die alleen geld uitkeert bij onverwachts overlijden dan is het simpel: stel een van jullie overlijdt, dan komt het huis vrij, maar je moet nog steeds overleven. Is jouw (of zijn) inkomen hoog genoeg om het dan nog steeds te overleven? Hoeveel zou je nodig hebben om het te kunnen halen? Wat kost zo'n verzekering?

Gaat het om een verzekering waarbij je ook een eindkapitaal opbouwt dan moet je met meer rekening houden:

Voor de opbrengst: Wat is het rendement van de polis? Hoe vergelijkt dat met het voorgespiegelde rendement dat je zou krijgen bij het afsluiten? Zit je op koers? Valt het tegen? En hoeveel houd je uiteindelijk over als je zelf met een lager rendement zou rekenen? (met andere woorden: is het een woekerpolis?)

Daarna ga je onderzoeken wat het kost om de polis af te kopen. Dit is niet altijd eenvoudig, het staat in de kleine lettertjes. Houd er ook rekening mee dat je wellicht af moet rekenen met de belastingdienst als je de premie belastingvrij mocht betalen. Vaak volgt dan nu de naheffing.

Uiteindelijk weet je dan hoeveel je hebt als je doorgaat, en je weet ook wat het kost om te stoppen. Dat vergelijk je met alternatieven, zoals de premie maandelijks sparen via een eenvoudiger (spaar)product, waar het rendement allicht kan fluctueren, maar waarbij er geen (verborgen) kosten zijn.

De truc om dus met je man in gesprek te maken is dat je de toon van het gesprek verandert van ‘ik vind dat jij dit moet stopzetten’ tot ‘laten we samen eens op zoek gaan of dit de beste manier van ons geld investeren is.’ Eventueel kan je een onafhankelijk financieel expert raadplegen (eentje die je per uur betaald) om het geheel door te laten rekenen. Laat je man weten dat jullie samen het beste willen. Maar dat kan ook betekenen jij moet accepteren dat het het beste is om deze polis voort te zetten als het blijkt dat deze uiteindelijk het meeste rendement oplevert, of als je hem gewoon nodig lijkt te hebben bij onverwacht overlijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies. Zet inderdaad eerst alle voors en tegens eens op een rij. +1

Andere antwoorden (4)

De bank eist de levensverzekering voor de hypotheek, dus daar is weinig aan te doen, of je moet je hypotheek niet langer wensen.
De vraag is dus of de levensverzekering bij de pensioenverzekeraar vrijwillig of verplicht is.
In het laatste geval is daar ook niets aan te doen en heeft ruzie maken geen enkele zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de levensverzekering voor de hypotheek is verplicht, maar waarom zou een pensioenverzekeraar een levensverzekering verplicht stellen? Dat lijkt me heel vreemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, waarom zou je verplicht aan een pensioenverzekering mee moeten doen, Nederland zit vreemd in elkaar.
En eventueel stoppen is vaak ook niet rendabel.
Drepolli
12 jaar geleden
De bank eist dit toch niet in alle gevolgen als je alleen bent hoef je dacht ik op een aantal hypotheken dit niet af te sluiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om van tijd tot tijd de financiële werkelijkheid naast afspraken en plannen neer te leggen en te toetsen.
Dat geldt voor verzekeringen maar ook voor testamenten e.d.
Afhankelijk van het tarief (gelijkblijvend of stijgende risicopremie) van de levensverzekering, in hoeverre de spaarhypotheek volloopt en de financiële positie van de echtelieden kan bezien worden of de verzekering een tandje minder kan.
De levensverzekering voor de hypotheek kan je niet opzeggen zonder de hypotheek te verliezen. De andere levensverzekering is waarschijnlijk niet zomaar op te zeggen. Hier zit vaak bij vroegtijdige beeindiging een fiscaal nadeel aan dat je de helft of soms meer kan kosten van het gespaarde vermogen. Dit zal je dan toch eerst moeten uitzoeken.
12 jaar geleden
Je moet het tacktisch brengen, zoiets als, probeer jij eens uit te zoeken of we nu niet dubbel verzekerd zijn, als hij zelf tot die conclusie komt, heeft hij het gevoel zelf het initiatief te hebben, waardoor hij sneller zal kiezen voor de logische stap, er een weg doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De levensverzekering die gekoppeld is aan de hypotheek noemt men trouwens een schuldsaldoverzekering. Jullie hebben deze in de vorm van 100/100 genomen zodanig iemand van de partners sterft, deze verzekering de rest van het openstaande kapitaal afbetaalt en de overblijvende partner geen maandelijkse aflossingen meer moet doen.
Ik veronderstel dat u zegt dat hij bij zijn pensioenverzekeraar, ook nog een levensverzekering heeft lopen dus hij heeft een schuldsaldo verz. + een pensioenspaarplan + een individuele levensverzekering, juist?
Die bijkomende levensverzekering die kan hij nemen, als hij plaatst heeft in de curve op de belastingbrief waar dus ook u hypothecaire aflossingen in terecht komen, zoals u kapitalen en intresten die u jaarlijks afbetaalt. Men brengt de SSV ook in, in die zelfde curve.
Het komt er op neer dat, als het openstaande saldo meer bedraagt dan 100.000€, gaat hij hier alvast geen belastingvoordeel opdoen, ook niet op de SSV, want er is namelijk geen plaats meer. Met de kapitalen en intresten die u afbetaalt, op een openstaand saldo van om en bij de 100.000€, is deze opgevuld.
Is het openstaand saldo van de lening minder dan 100.000€, dan kan hij in principe en in verhouding met het openstaand saldo een premie sparen onder een individuele levensverzekering waar hij uiteraard een belastingvoordeel op geniet tussen de 30 à 40% (dit hangt af van het inkomen, meeste mensen zitten rond 35% voordeel). Op zich is een individuele levensverzekering hetzelfde als een pensioenspaarplan (de producten zijn hetzelfde, dit wordt enkel in een andere curve op de belastingbrief ondergebracht). Pensioen valt onder de curve pensioensparen, en de SSV, individuele levensverz. + kapitalen en intresten van de hypotheek vallen onder de curve leven.Om belastingvoordeel te doen op een individuele levensverzekering, moet deze minimum 10jaar lopen, moeten de begunstigden, eerst in 1ste rang worden opgenomen en bij ontstentenis in 2de rang. Als ik mij goed herinner is men ook verplicht van minimum 1storting te doen jaarlijks (of zelfs 3, kan ik niet met zekerheid zeggen).
Na de periode van 10 jaar kan de polis worden uitbetaald zonder kosten. Vraagt men voor de 10jarige periode hun geld op, moet men het belastingvoordeel terugbetalen aan de overheid welk neerkomt op een goeie 33% en ziet u een aanzienlijk deel van u gespaard kapitaal verdwijnen. Vraagt men uitbetaling binnen de eerste 5 jaar gaat u zelfs verlies leiden vanwege de kosten die de eerste 5 jaar...