Moet je binnen een bepaalde tijd blikschade melden bij je verzekeraar?

Een aantal weken terug heeft iemand mijn auto aangereden. Deze man had geen rijbewijs bij zich, geen verzekeringspapieren en hij sprak daarnaast ook nog eens gebrekkig Nederlands. Hij gaf aan dat hij de reparatie van mijn auto zelf wilde betalen en niet door de verzekering. Ik ben hier uiteindelijk mee akkoord gegaan aangezien ik niet echt met hem kon praten vanwege de taalbarrière en heb gelijk een datum afgesproken waarop hij het geld zou komen brengen. Uiteindelijk is hij wel langsgekomen maar zonder het geld aangezien hij niet genoeg geld meer op zijn rekening had staan dus hebben we een week later weer afgesproken dat hij langs zou komen met het geld. Nu kwam hij niet opdagen en nadat ik hem gebeld had zei hij dat hij niet was gekomen omdat zijn zoontje in het ziekenhuis lag. Nu hebben we opnieuw een afspraak gemaakt en ik begin nu wel aardig ongeduldig te raken. Als hij nu weer niet kan betalen ben ik van plan om het toch via de verzekering af te handelen, nu ben ik bang dat hij helemaal niet verzekerd is en ik weet ook niet of hij uberhaupt een rijbewijs heeft omdat hij deze absoluut niet wilt laten zien. Wat kan ik doen? En als ik het door de verzekering af wil laten handelen, ben ik dan niet te laat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Beste Yvonne,

Het beste advies dat ik je kan geven, is dat je de schade direct meldt bij je verzekeraar of als je er eentje hebt, bij je tussenpersoon/adviseur of rechtsbijstandverzekeraar.

Hij weet hoe je moet handelen, zodat de kans op verhaal van de schade het grootst is. Je betaalt er tenslotte niet voor niets premie voor. Mocht achteraf blijken dat de schade niet verhaalbaar is en je beter niet op je polis kunt claimen vanwege bonus malus terugval, dan kun je altijd nog besluiten om het voor eigen rekening te nemen.

Het wordt nu ook lastiger om met succes een claim in te dienen bij het Wbf, als blijkt dat de tegenpartij niet verzekerd is, omdat je dan in principe direct of binnen 5 dagen na schade aangifte had moeten doen. Het Waarborgfonds komt namelijk ook in actie voor schade die veroorzaakt is door onverzekerde weggebruikers. Bij tijdige melding bij je verzekeraar of adviseur was je waarschijnlijk nog wel op tijd geweest, omdat die in principe zouden adviseren direct aangifte te doen.

Toch hoop ik dat je de dader er nog met succes op aan kunt spreken. Sterkte ermee!!

Groet,
Marty2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Altijd direct bij je verzekering aankloppen!

En als de tegenpartij GEEN papieren kan overleggen, dan direct de politie bellen!

Hoogstwaarschijnlijk is de tegenpartij niet verzekerd!
Dit kan grote gevolgen en problemen met zich meebrengen!

Ik neem aan dat je wel het kenteken hebt van zijn auto, die kun je opvragen bij het RDW, zo kun je controleren of de auto verzekerd en of gekeurd is!

https://ovi.rdw.nl/

Nooit wachten , maar gelijk de gegevens die je hebt doorspelen naar je verzekering.
Desnoods alleen een naam en telefoonnr en adres gegevens.

Ik heb zoiets meegemaakt, met een schuldige onverzekerde tegenpartij en mijn verzekering wees me erop dat ik geluk had dat er politie bij is geweest zo heb ik mijn geld gekregen van het waarborgfonds!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat je deze meneer niet meer terug ziet, gezien jouw verhaal.
Meld het zo snel mogelijk bij je verzekeraar, liefst met foto's en getuige(n)verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tegenpartij niet meewerkt en ontkent, dan ben ik bang dat jij achter het net vist.
Bij een aanrijding, waarbij de tegenpartij geen rijbewijs en/of verzekeringspapieren kan of wil laten zien, gelijk foto's maken van de situatie en van de tegenpartij (ook persoonlijk) en de politie er bij halen.