Ik wil graag weten wat ik moet doen met de auto van mijn overleden broer ?

Ik ben geen erfgenaam en de erfnemer ziet af van enig nalatenschap. Ik wil graag deze auto voor mijn huis weghebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Normaal gesproken wordt, als een overledene een nalatenschap heeft, gekeken naar de erfgenamen binnen de familielijn. Als die er uiteindelijk niet blijken te zijn, door verwerping van de erfenis (meestal omdat er teveel schulden zijn) dan vervalt de erfenis in principe aan de Staat.

Als er bijv. belastingschulden zijn van de overledene, dan heeft de Staat het recht om de bezittingen uit de erfenis over te nemen en deze te verkopen en daarmee de schuld te vereffenen.

Wat je dus in dit geval NIET moet doen is de auto zelf verkopen of zelf gaan gebruiken. Ook al om redenen die je zelf al aangaf. Beide gevallen kunnen gezien worden als toe-eigening en daarmee aanvaarding van de erfenis!
De Staat is de enige die de overledene kan onteigenen (dus de auto over kan nemen) en daarmee diens schuld kan vereffenen.

Het is een beetje tricky onderwerp, want zodra jij je opwerpt als beheerder/ oppasser van deze auto en bij de belastingdienst wil aangeven dat zij de auto bij jou mogen komen afhalen, dan kunnen zij jou zien als erfnemer. En dat wil je niet.

Zorg dus voor een notariële verklaring waaruit duidelijk blijkt dat je de erfenis verworpen hebt en neem dan pas actie naar de belastingdienst.
De notaris kan je ook uitleggen hoe je dit tot een goed einde kan brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aponi
9 jaar geleden
Precies, neem contact op met de notaris die de erfenis regelt. Die weet precies wat er moet gebeuren met de auto. Vertel er bij dat de auto nu al een jaar op straat staat. Waarschijnlijk onverzekerd en misschien ook wel ongekeurd (afhankelijk van de leeftijd van de auto).