hoe kan het financieringstekort toenemen door een btw-verhoging?

Ik had vandaag een toets van economie en ik daar kwam de volgende vraag in voor, waar ik geen antwoord op wist:

Hoe kan het financieringstekort van de overheid toenemen door het verhogen van de BTW van 19 % naar 20%?

Is er iemand die weet hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mensen zijn zich rot geschrokken en vinden alles te duur of hebben minder in hun portemonnee ! Dus de verhoging doet de verkoop ( stagneren)verminderen ! En de ondernemer moet weliswaar dat hogere % afdragen maar de omzet is lager dus per saldi minder ontvangsten voor de staat ( mogelijk ) het zelfde zie je bij de verhoging sterke drank accijns , men koopt dan voor een gedeelte minder of niet dat niet vooral in de grens streek . Onze politici denken nog simpel ( belasting verhoging hoef je niet over na te denken gewoon percentage veranderen ) die lossen eigen tekorten op met belasting verhoging zonder zelf de boel beter te organiseren , en ja de grenzen hebben ze zelf open gezet . Dus in de grens streken koopt men (tankt) in Duitsland en België .

Het beste antwoord

Dat kan b.v. als de prijselasticiteit van deze goederen kleiner is dan -1.

De stijging van de btw betekend een stijging in de prijs, maar de daling van de afzet
is nog groter. Hierdoor zal het totaal bedrag aan af te dragen BTW kleiner worden en daarmee dus inkomsten van de overheid afnemen.