Als ik mijn koophuis verkoop heb ik dan"recht"op een huurhuis in dezelfde stad?

Zou graag wat hulp hebben met het volgende vraagstuk:
situatie: Huis in amsterdam 50/50 eigendom van mij en mijn moeder. ik zit al een tijdje zonder werk en in de schulden, en word er erg moe van om eigenlijk alleen de rente op de schuld te betalen dus ik wil daarvan af. Nou is mijn idee om het huis te verkopen (hypotheek vrij) en zodoende mijn schuld af te betalen. Als opbrengst gedeeld word met mijn moeder, heb ik genoeg om mijn schulden te betalen en wat over te houden.

vraag:
Ik heb geen recht op bijstand zolang ik nog het overgebleven vermogen heb, dus ik zou hiervan een tijdje moeten leven. Als ik een huis huur in vrije sector is dat geld aardig snel weer op, en zolang ik geen werk heb zou dat nog sneller gaan ivm leefkosten. Kan ik een sociale huurwoning huren, ook al heb ik geen inkomen via DWI of werk? En wat doet de belastingdienst als ik geen inkomen maar wel vermogen heb?

of een andere situatie:
Ik laat het huis taxeren met huurders erin. daardoor zal de taxatie lager uitvallen, als ik dan mijn helft, wat het in deze situatie is, verkoop aan mijn moeder. dan kan ik mijn schuld betalen maar blijft er geen "rest"geld meer over. Dus dan zou ik "recht' hebben op een bijstands uitkering zolang ik geen baan heb.

vraag:
Zou het dan mogelijk zijn om dan het huis dan van mijn moeder te huren terwijl ik dus bijstand zit? Of zegt DWI: dikke .... want je moeder is huisbaas dus het huurcontract wat je met je moeder heb is niet geldig?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Bij het verkrijgen van een huurhuis via de woningbouw, wordt er gekeken naar je inkomen en naar opgebouwde woonpunten. Als je niet genoeg punten hebt, zou het dus kunnen zijn, dat je nog een tijdje moet wachten, voordat je een huurwoning kan krijgen.

Wat betreft de verkoopconstructie van het verkopen van een bewoond huis aan je moeder; dit is mogelijk. Verkoopwaarde ligt bij een bewoond pand lager dan bij een vrij pand. Je zult dan wel in de akte op moeten laten nemen, dat verkoop alleen plaats vindt, als jij in het huis kan blijven wonen op basis van huur. Er moet een huurcontract worden opgesteld.

Het maakt de DWI, tot slot, niet uit van wie jij huurt. Als er maar een officieel huurcontract is, waarmee je kan aantonen wat je betaalt.
AlphaLimaSierra