WW ontvangen bij ouders die bijstand ontvangen, wat voor gevolgen heeft dat?

Helaas kom ik werkloos te zitten en ik woon pas weer bij mijn ouders. Ik heb ww aangevraagd, maar mijn ouders beweren dat dit ten koste gaat van hun uitkering en toeslagen. Dus heeft echter geen nut dan om deze aan te vragen, maar ik heb zelf onkosten die ik moet betalen zoals abonnementen en eigen risico en zorgverzekering.

Ik ga augustus beginnen met een HBO opleiding en in een korte tijd denk ik niet dat ik part-time werk zal vinden.

Mijn ouder ontvangen Bijstandsuitkering, ze zijn ongesteld verklaard voor het buitenwereld. Volgens de ww-rekenmachine heb ik recht op zo'n 680eu eerste 2 maanden daarna 630euro. Ergens had ik gelezen dat ik naast m'n ouders 630 mocht ontvangen. Maar ik weet dus niet zeker of dit gevolgen heeft.

Volgende week ga ik naar de gemeente, maar als ww niet werkt bij mijn ouders moet ik me bij m'n tante inschrijven sinds ze daar geen hinder van zal ontvangen. Dit wil ik alvast regelen voordat ik bij de gemeente mijn adres ga opgeven.

Mijn vraag is aan jullie of jullie me een website kunnen toelinken waar duidelijke informatie over mijn huidige situatie wordt verklaard. Ik stel het zeer op prijs. Alvast enorm bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Woon je in Nederland of in België?
Wat bedoel je met: zij zijn ongesteld verklaard voor de buitenwereld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland. Daarmee bedoel ik dat ze niet meer in staat zijn om te werken door ziekte en arbeidsongeschiktheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@DarkBladeX, vraag een gesprek aan met de betreffende ambtenaar in je gemeente. Bespreek ook je eventuele recht op en de hoogte van je studiefinanciering.

Antwoorden (1)

Uw ouders krijgen bij inwoning te maken met de Participatiewet die is ingevoerd per 1 januari 2015. Voor bestaande gevallen gaat de regeling in per 1 januari 2015 (dus ook voor uw ouders) De Participatiewet vervangt een aantal bestaande regelingen, waaronder de Wet Werk en bijstand (WWB

In de Participatiewet wordt de zogenaamde kostendelersnorm ingevoerd.
U deelt een woning met uw ouders die een WWB-uitkering hebben. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in uw woning, hoe lager de bijstandsuitkering. De gedachte achter de kostendelersnorm is dat als er meer personen in één woning wonen, zij de woonkosten kunnen delen.

Twee personen in een huishouden betekent behoud van de WWB-uitkering. Samen 50% + 50% is 100% van het minimuminkomen. Als er 3 personen in een huishouden de kosten kunnen delen, wordt er op de WWB-uitkering gekort. Bij 3, 4 of meer bewoners: voor elke persoon wordt 30% bijgeteld. Hierbij blijft uw inkomen, de werkloosheidsuitkering GEHEEL IN TACT. Maar voor de WWB-gerechtigde (uw ouders) geldt met 3 personen in het huishouden de volgende formule: (100 + 30) : 3 is 43,33% per WWB-gerechtigde . Uw ouders krijgen dus, als u inwoont per 1 juli 2015, samen 86,67% van het minimuminkomen in plaats van 100%. Minimaal het ontbrekende deel van de WWB wordt u geacht bij te dragen in de kosten van de driepersoonshuishouding.

Er zijn situaties waarbij de kostendelersnorm niet wordt toegepast. Bijvoorbeeld studenten met recht op studiefinanciering of leerlingen die BBL-opleiding volgen. Jongeren tot 21 jaar vallen sowieso niet onder de kostendelersnorm. Ook niet als ze zelf een uitkering aanvragen en bij anderen inwonen. Inwonen bij uw ouders zal dus een tijdelijke verlaging van hun WWB-inkomen betekenen. Maar als u per 1 augustus of per 1 september gaat studeren en u heeft studiefinanciering, wordt er niet (langer) gekort op de uitkering.

U vraagt om een duidelijke link met informatie. Iedere zichzelf respecterende gemeente geeft op internet uitgebreide informatie over de Participatiewet. U heeft het voor het uitzoeken! De links hieronder zijn van gemeenten die volstrekt willekeurig door mij gekozen zijn.

N.B: het lijkt me een verkeerd plan u in te schrijven op het adres van uw tante. Het is wel zo dat uw ouders gekort zullen worden op hun huurtoeslag. Want uw inkomen als medebewoner telt mee voor het recht op huurtoeslag. Tot € 4749 inkomen is vrij voor de huurtoeslag, als het kind (u) nog geen 23 jaar is.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Als ik u goed begrijp vanaf 21 jaar heeft het invloed op de uitkering van mijn ouders. Ik wordt begin mei pas 21 dus ik zou in principe zonder gevolgen voor een maand uitkering kunnen ontvangen? Daarna krijgen me ouders 43,33% per persoon en in totaal 130% op basis van 3 persoonsinkomen van uitkering. Dan zou ik het echter niet erg vinden zolang de huurtoeslag niet wordt ingekort. Is de 4749eu per jaar op basis van begin 2015 tot eind 2015? Zo ja, dan ben ik daar nog lang niet. Dan hoef ik me geen zorgen te maken, ik betaal mijn ouders wel voor de ontbrekende percentage. Mijn bedoeling is alleen om mijn vaste lasten te kunnen betalen tot dat ik weer kan studeren. btw is de 130% percentage van de minimumloon. Want volgens de ww-rekenmachine ontvang ik eerste 2e maanden 680 en daarna 630,
fisbel
9 jaar geleden
U kunt zelf zonder gevolgen uw uitkering ontvangen.
Uw inkomen van 2015 telt voor € 4749 niet mee voor de huurtoeslag van uw ouders,
130% is het percentage van het minimuminkomen. Dit inkomen is lager het minimumloon.