Heb ik recht op een soort uitkering?

Ik ben 18 jaar en zit nog op de middelbare school (5Havo) ik krijg dus geen studiefinanciering maar een tegemoetkoming. Ik heb de afgelopen 2 maanden geen baantje gehad. Afgelopen zaterdag heb ik tijdens het voetballen de voorste kruisband van mijn rechter knie afgescheurt. 2 Jaar geleden precies zelfde bij mijn linker knie gehad, dus ben helemaal onstabiel nu. Ik kan zowiezo de komende 3 a 4 maanden niet werken, maar wel heb ik vaste lasten die wel betaald moeten worden zoals zorgverzekering,fitness abbo, voetbal contributie, mobiele abbo etc.

Wat ik mij dus afvroeg was of ik in deze situatie in aanmerking kon komen om financieel steun te krijgen van de overheid?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
heb je wel wat aan fitness en voetbal momenteel? met je kapotte knie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat niet, maar zijn beide jaarabbo's die niet zomaar opzegbaar zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht kun je je fitness abonnement voor een paar maand opschorten. Waar ik sport kan dat in ieder geval tot drie maanden, (misschien langer in overleg). Kost iets van 2 euro (ws administratiekosten) om je abonnement te 'bevriezen' Wat een eventuele uitkering betreft weet ik het niet, hangt wellicht ook deels af of je op jezelf woont of dat de gemeente op voorhand zal zeggen 'klop maar bij je ouders aan' of vrienden of familie oid.
Erna55
9 jaar geleden
Zoals je tot nu toe leefde. Van je ouders. Deze zijn ook verantwoordelijk voor je.

Antwoorden (2)

Als 18 jarige, die ook nog naar school gaat, heb je principieel geen recht op bijstand -je moet bij je ouders aankloppen.
9 jaar geleden
Waarschijnlijk niet.

Ook voor een bijbaan kun je in aanmerking komen voor de WW wanneer je minimaal 5 werkuren verliest buiten eigen schuld, maar aangezien je de laatste tijd niet meer hebt gewerkt, vermoed ik dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Je zou voor de zekerheid zelf even kunnen kijken, zie bijvoorbeeld de link in bron 1.

Maar WW stelt al niet veel meer voor, en met jouw leeftijd zul je naar alle waarschijnlijkheid hooguit in aanmerking komen voor een uitkering van 3 maanden (zie bron 2). Maar je hebt nog een ander probleem: áls je al voldoet aan de andere voorwaarden, moet je direct beschikbaar zijn voor werk om in aanmerking te komen voor WW. Jij geeft aan de komende tijd niet te kunnen werken, en daarbij zit je nog op school.

Voor jonggehandicapten zijn er wel regelingen, maar die zijn alleen bedoeld voor mensen met een langdurige - meestal blijvende - handicap. In de oude Wajong is geen nieuwe instroom meer mogelijk, maar daar gold bijvoorbeeld een wachttijd van een jaar waarin er geen recht was op een uitkering, en moest na dat jaar wachttijd de verwachting zijn dat je niet binnen een jaar zou herstellen. Daarbij lijkt het me sterk dat je met deze problematiek zelfs bij blijvende handicaps arbeidsongeschikt zult blijken: als je een goede armfunctie en een normale energie hebt, zijn er ontzettend veel (ook zittende) functies die je prima zou kunnen vervullen.

Tenslotte is ook de Bijstand (WWB) opgegaan in de nieuwe Participatiewet, maar voor zover mij bekend is er op dit gebied weinig veranderd aan de regels. De WWB was/is sowieso moeizaam toegankelijk voor jongeren beneden de 27. Tot je 21e zijn je ouders daarbij wettelijk gezien verantwoordelijk voor je levensonderhoud, dus kom je hooguit in aanmerking voor een soort zak- en kleedgeldregeling. Maar nog los van alle andere voorwaarden is die regeling sowieso niet toegankelijk voor mensen die recht hebben op studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren. Je zit namelijk op school en bent dus niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt, een voorwaarde voor WWB.

Samenvattend: er is een kleine kans dat je recht hebt op een beperkte WW-uitkering, dat is aan de hand van deze informatie niet te zeggen. Voor het overige zullen je ouders je financieel moeten steunen. Is er sprake van zeer bijzondere omstandigheden waardoor zij dit niet kunnen, vraag dan bij de gemeente om hulp. Verder zul je recht hebben op zorgtoeslag. Mocht je dat nog niet ontvangen, dan kun je dat alsnog aanvragen.