Hoe vraag ik een pinpas aan voor de rekening die mijn ouders voor mij hebben gemaakt voor mijn studie?

mijn ouders zijn, toen ik werd geboren begonnen met sparen voor mijn studie, nu ga ik niet studeren en wil ik een deel van dat geld opnemen zonder dat ik mijn ouders daarin wil betrekken. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen? (ik ben 18)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarom wil je je ouders er niet bij betrekken?
mogen ze het niet weten ofzo, dat het jarenlang bij elkaar gespaarde studiepotje op'gepint' kan worden aan andere zaken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben ook zo'n spaarpotje gemaakt voor onze kinderen. Als ik zou merken dat ze, zonder ons hierin te betrekken, het potje leeg gepind hebben voor fraaie gadgets en "leuke reisjes langs de Rijn, Rijn, Rijn", zou ik hier heel boos van worden. Ze zouden wat mij betreft naar de erfenis kunnen fluiten. En dan heb je het wellicht over véél grotere bedragen dan wat er nu op die rekening staat. Bedenk daarnaast dat jouw ouders, digitaal of op papier, inzicht hebben in wat er op die rekening gebeurt. Zelfs als je met de bank afspreekt dat er geen informatie meer wordt opgestuurd, is het feit dat er geen informatie meer binnenkomt voldoende reden om navraag te doen waarom dat zo is. Ze komen er vroeg of laat heus wel achter. En dan zijn de rapen gaar. Wees verstandig en leg je plannen voor aan je ouders. Als je niet gaat studeren zullen ze samen met jou een andere bestemming voor het geld willen overwegen. Misschien een rijbewijs of een eerste aanbetaling voor een eigen huis. Iets wat nuttig is voor jouw toekomst. Ze hebben het beste met je voor. Houdt dat zo.
Erna55
9 jaar geleden
Je ouders spaarden voor je studie. Wanneer je nu iets anders met dat geld wilt doen, overleg dit dan met je ouders.
Waarom wil je het buiten hen om doen ?

Antwoorden (1)

Als de rekening op jouw naam staat en je bent 18 jaar, is er niets aan de hand.
Informeer wel even of er nog "papieren rekeningafschriften" naar je ouders gestuurd worden, anders krijgen ze door de bank toegestuurd. Je kunt deze op jouw naam laten overzetten, maar als je nog thuis woont is dat niet zo handig.
Als je nog niet internet bankiert, zou nu de tijd zijn om daarmee te beginnen.

Laat je hierover voorlichten door je bank, dus ga er even langs, het werkt niet bij elke bank hetzelfde.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hoe vraag ik een pinpas aan voor de rekening die etc.... ?
[Langs de bank gaan en formulieren invullen aan de "vragen/service" balie.]
Bij binnenkomst even informeren waar je in de rij moet staan om geholpen te worden met jouw vragen. Kan ook zijn, dat je hiervoor een afspraak moet maken, als het druk is.
Maak thuis een lijstje, ja dat helpt echt,
1) pinpas
2) rekeningafschriften
3) tenaamstelling
4) internet bankieren

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Dit is een juridische oplossing.
Echter :
Het doel van de rekening is : voor de studie .
Overleg met de ouders lijkt me zinnig.
Vertel dat je niet wilt gaan studeren en nu het geld wilt gebruiken voor iets anders. Door buiten de ouders om het geld van de rekening te halen, creëer je een conflict.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 :
Dat is zo. Ik geef antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ddtmhb :
Om de relatie met je ouders "gezellig" te houden, zou je dit alleen maar met hun instemming of tenminste met hun mede-weten moeten doen.