als je "debet" staat bij een bank betaal je rente. Bij de ING op dit moment zo'n 14 % p/a. Is dat percentage aan wettelijke regels gebonden ?

of is de bewuste bank vrij in het vaststellen van dat %
(14% per jaar lijkt me namelijk exorbitant hoog in deze tijd).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Het beste antwoord

14% is ook vreselijk hoog!
Maar het is wettelijk niet onjuist.
Het maximum dat nu gevraagd mag worden is 15%.
Dat is 12% + de wettelijke rente van 3%.
Dat laatste percentage kan gewijzigd worden van tijd tot tijd, en is nu vrij laag t.o.v. het verleden.

Als je dat enorme percentage niet wilt betalen èn je staat, om wat voor reden dan ook, regelmatig rood, dan kun je beter andere leenvorm kiezen, want dan kun je voor minder dan de helft lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, maar waar komt die 12+3 regel vandaan ?
bron ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een stukje tekst en de link: Wettelijk is vastgesteld wat de maximale rente voor een geldlening mag zijn, deze rente wordt bepaald aan de hand van de wettelijke rente vermeerderd met de per wet vastgestelde maximale rentevoet van 12%. De wettelijke rente wordt door de overheid vastgesteld en kan wijzigen, per 1 januari 2010 is deze vastgesteld op 3%. Op dit moment mag de rente op uw geldlening maximaal 15% zijn. http://www.independer.nl/lenen/info/maximale-rente.aspx Als je wat googelt, op b.v. woorden als "wettelijke rente" of "maximale rente" in combinatie met het woord "lenen" valt er nog veel meer over te lezen. Ik las in een andere reaktie nog, dat je zou kunnen onderhandelen met de bank over de hoogte van de debet-rente, en dat je banken tegen elkaar uit zou kunnen spelen. Dat is niet juist.
Je kunt alleen onderhandelen over het afsluiten van een hypotheek of over de rentevergoeding op een spaarrekening, mits je minimaal een ton bij je hebt.
Onderhandelen over debetrente ivm rood staan, is voor geen enkele bank rendabel.

Andere antwoorden (1)

Banken zijn geldwinkels. Zij handelen met geld en dat kun jij ook doen.
Ga naar je bank en doe je verhaal.
In deze tijd zijn alle rentes boven de 5% veel te hoog.
Stap ook naar hun concurrent en doe daar hetzelfde verhaal. Ze zien je graag als klant komen, want banken hebben het "moeilijk" en willen klanten hebben.
Je moet gewoon je spel handig spelen.
Als je bij de tweede bank je spel gespeeld hebt, ga je met je resultaten naar de derde bank.
Voor je het weet zit je op 3%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat spelletje mag misschien gelden voor grote bedragen, lees hypotheek. het gaat niet op over 'rood' staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker gaat het over rood staan.
Maar goed, ik geef maar een tip hoor.
Betaal gewoon je 14%, mij best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang bij een bank gewerkt, en onderhandelen over de rente op je betaalrekening of krediet is NIET mogelijk.