Klopt mijn brutoloon?

Hallo allemaal,

3,5 jaar geleden is mijn brutoloon vastgesteld op 12,50 per uur.

Nou ben ik geen expert in loonstrookjes, maar heb ik het idee dat er iets niet klopt.

Boven in mijn loonstrook staat basisloon 10,09 per uur. Hier komt vakantiegeld, toeslagen, overuren etc. bij (aparte cao, alles wordt per maand uitbetaald). Dus als ik 2 uur heb gewerkt bijvoorbeeld wordt er berekend 20,18 plus alle toeslagen is bijvoorbeeld 22 euro.

Van deze 22 euro wordt de LB/volks.verz. nog afgehaald volgens mijn loonstrook.

Wil dit nou zeggen dat ik.al die tijd werk voor het salaris van 10,09 per uur? Of klopt dit wel? En als dit niet klopt; kan ik het overschot terug laten betalen? Er staat namelijk duidelijk in mijn contract 12,50 per uur..

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

U vermeldt niet uw loon per maand (bruto loon) De bedragen die u laat zien, zullen wel kloppen. Er wordt in uw situatie ongeveer 20% belasting ingehouden. Bij een maandinkomen van € 1500 bruto per maand (minimumloon) is er € 1297,42 netto. Bij dit inkomen is de te betalen belasting zo'n 14%. Als uw inkomen hoger is dan € 1500 per maand wordt het belastingpercentage ook hoger.

Door de bruto-netto check van Raet in te vullen, kunt u zien of uw werkgever niet teveel belasting inhoudt. Zie bron.
fisbel
9 jaar geleden
Laat ik het er maar op houden dat het in ieder geval de moeite waard is om contact op te nemen met Het Juridisch Loket (zie eerste bron) of een arbeidsjurist.

Het lijkt erop dat in je arbeidsovereenkomst een 'all-in' salaris is overeengekomen. Dat mag bij kleine oproepcontracten en omdat je een uurloon vermeldt, veronderstel ik dat je een oproepkracht bent. "All-in" mag voor het basisloon en het vakantiegeld maar dan moet wel in de arbeidsovereenkomst staan dat het salaris inclusief (wettelijk minstens 8%) vakantiegeld is, anders is het ook oncontroleerbaar. Is het ook inclusief overuren? Zeer twijfelachtig of dat mag! Kijk, als iemand een ton per jaar verdient dan kan in de CAO of arbeidsovereenkomst staan dat het salaris inclusief eventueeel overwerk is. Voor een oproepkracht is het wat anders. Is er niets vermeld, dan is het in ieder geval oncontroleerbaar. Als euro 10,09 het basissalaris/uur is, dan is het inclusief vakantiegeld euro 10,90/uur.

Wat wel moet, is het specificeren van het salaris op de loonstrook. Dat gebeurt, dus dat is correct.

Als een arbeidsomvang van <15 uur/week is afgesproken of helemaal niets, moet je per oproep voor minstens 3 uur worden betaald. Dat zegt de wet.

Je basissalaris (die euro 10,09 volgens de loonstrook) ligt in ieder geval boven het wettelijk minimumloon. Of het ook volgens CAO is, weet ik niet want je hebt niet de CAO vermeld waar je onder valt.

Dat er loonheffing wordt ingehouden op het salaris, is ook normaal maar als je de loonheffingskorting op "Ja" hebt laten zetten, zou je met een salaris tot ongeveer bruto 530.-/maand geen inhouding loonheffing moeten hebben. In dat geval zijn het bruto en nettosalaris aan elkaar gelijk.

Het punt is hier (mijns inziens) dus dat de juistheid van de loonberekening niet te controleren is, omdat uit de arbeidsovereenkomst niet duidelijk blijkt wat in het overeengekomen salaris begrepen is, in ieder geval niet op basis van de informatie die je geeft. Als de overeenkomst daar daadwerkelijk niets over zegt, is het vragen om moeilijkheden en voer voor juristen. Als hier een rechtszaak over zou komen, zou de werkgever moeten aantonen dat het salaris in de overeenkomst inclusief X, Y en Z is. Of dat dit in de CAO staat dat overeengekomen salarissen inclusief X, Y en Z zijn. Is dat niet zo, dan zou je als werknemer ervanuit moeten kunnen gaan dat die euro 12,50 basissalaris is en dat hier het vakantiegeld en overwerk nog bij komt.

Kortom, laat dit onderzoeken!
Computoon