De stiching loterijverlies valt onder een BV, hoe werkt dat?

Betekent dit dat de stichting toch winst kan maken en dit doorsluist naar de BV?

9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Een stichting mag winst maken.
tinus1969
9 jaar geleden
@ronron12, een stcihting mag die winst niet uitkeren aan het bestuur. Ik vraag me af, of deze stsichtign wel 'onder een BV' kan vallen: een stichting heeft namelijk geen eigenaar, alleen een bestuur.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is niet de vraag maar een stichting mag gewoon winst maken.

Het beste antwoord

Zoals roro1212 terecht opmerkt mag een stichting winst maken.

De stichting loterijverlies is opgericht als claimstichting door een advocaat die vervolgens namens de stichting tegen betaling de procedures en onderhandelingen uitvoert (zie voetnoot 68 in de link).

Bij het oprichten van een stichting moet tenminste onderstaande in de statuten worden vastgelegd:
1. de naam (waarvan het woord stichting deel dient uit te maken)
2. het doel; dit mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan degenen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben
3. wijze van benoeming en ontslag van de bestuurders
4. de vestigingsgemeente in Nederland
5. de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding

Met name punt 5 is interessant want dat bepaald waar het geld naar toe gaat als de stichting wordt opgeheven. Als de stichting succesvol is zal aan de deelenemers conform de afspraak het geld dat de staatsloterij uitkeert worden verdeeld. Maar als de stichting uiteindelijk niet succesvol is dan is dus vastgelegd waar het geld naar toe gaat. Ik heb geen idee wat er in de statuten staat.

Persoonlijk vraag ik mij af of de stichting succesvol kan zijn. Een collega heeft zich ingeschreven omdat hij zich benadeeld voelt. Hij speelt al vanaf eind jaren negentig automatisch mee met de staatsloterij. Toen de miscommunicatie (om het zo maar even te noemen) duidelijk werd en werd aangepast is hij op basis van de nieuwe informatie niet gestopt met automatisch meespelen. Ik kan mij in alle redelijkheid niet voorstellen dat een rechtbank dan een schadevergoeding geeft, je zou toch op zijn minst moeten zijn gestopt met meespelen ?!

Ik vraag mij dus af wie er uiteindelijk beter wordt van deze actie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
joro
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt. Het programma Radar heeft er ook aandacht aan besteed. Het volgende is goed opgemerkt: .......Maar als de stichting uiteindelijk niet succesvol is dan is dus vastgelegd waar het geld naar toe gaat. Ik heb geen idee wat er in de statuten staat.........
Mensen die twijfelen over deelname kunnen adviseer ik hierover navraag doen bij de stichting.

Andere antwoorden (1)

Dat zit er dik in. Deelname is € 35,00 + € 12,50 voor elk volgend lot. Plus 20% per lot als de Staatsloterij je de inleg terug betaalt.