Hoe kun je winst maken bij gelijkblijvende beurs?

Op de beurs kun je winst maken door callopties bij een stijgende beurs en putopties bij een dalende beurs. Maar zijn er ook constructies om bij een gelijkblijvende beurs winst te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Put / Call spread.

Cut your losses and let your profits run.

Toegevoegd op 02-06-2009 14:25:43
En een gelijk blijvende beurs bestaat niet.
Althans, niet op handelsdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met futures moet dat wel lukken eigenlijk;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Future
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt opties schrijven (verkopen).

Als de beurs dan relatief weinig beweegt, strijk je de premie op van de verkochte opties en lopen de opties na verloop van tijd af. Je verdient dan op de time value van de optie.

Echter wanneer de beurs wel beweegt, kun je hierbij grote risico's lopen. Die je kunt afdekken, door opties met een lagere (call) danwel hoge (put) strike value terug te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat je met geschreven opties meer kans hebt om te winnen dan met gekochte opties zit hem zeer eenvoudig in de ongelijke (niet symmetrische)
winstkansen.

Het is gemakkelijk te begrijpen a.h.v. het volgende vereenvoudigd voorbeeld (maar het principe gaat wel op):

een call koper koopt een at the money optie voor een premie van ongeveer 10% op jaarbasis. Een verkoper (schrijver) verkoopt dan dezelfde call voor dezelfde premie: ook 10% op jaarbasis.

De verkoper van de call wint zolang het aandeel niet meer dan 10% op jaarbasis daalt (want deze premie heeft hij gekregen). De koper begint pas te verdienen als
het aandeel met meer dan 10% op jaarbasis stijgt.

Dit betekent ruwweg een voordeel van 20% koersstijging ten voordele van de schrijver van de optie.

Dit alles in de veronderstelling dat de optie tot aan het aflopen wordt aangehouden. Maar ook tussentijds blijft het verschil in het voordeel van de verkoper: de koper verliest tijdspremie, de verkoper zal minder moeten
betalen (bij gelijkblijvende koers) om zijn premie terug te kopen, ook door erosie van de premie.

Dit is voor at the money opties, voor out of the money opties is het voordeel van de verkoper nog veel groter omdat het verschil in stijging van het aandeel groter moet zijn opdat de koper gaat verdienen. Voor in the money opties wordt het voordeel kleiner maar er blijft een voordeel.