Niemand kan jou vertellen wat de prijs van energie over 5 jaar is. Wel kun je zelf het nieuws volgen, en eventueel lezen wat deskundigen ervan vinden. Maar ook die deskundigen zijn het niet met elkaar eens. Als ze het allemaal met elkaar eens zouden zijn, dan zou de keuze niet moeilijk zijn.

Als je je er een beetje in hebt verdiept, dan heb je een bepaalde mening. Op basis van die mening kun je besluiten of je voor 5 jaar of voor 1 jaar vast gaat.

Denk je dat de energieprijzen nu hoog zijn, en ze vast wel kunnen dalen, dan zet je het voor 1 jaar vast. In dat geval zou je van mening kunnen zijn, dat het allemaal heel goed afloopt met b.v. de crisis in de Arabische landen, en het dreigende energietekort in Japan.

Denk je dat het behoorlijk uit de hand gaat lopen, b.v. een langdurige oorlog in Libie, of opstanden in Saoedi-Arabie en omliggende landen, dan zet je het voor 5 jaar vast.

Mensen die hun geld lang vast willen zetten tegen een hogere rente, en mensen die een hypotheek willen afsluiten met een rentevaste periode, hebben precies hetzelfde probleem. Ook zij moeten vooruitkijken, en zo handelen zoals ze denken dat het gaat lopen met de renteontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nadeel: Als de tarieven omlaag gaan zit jij met een te duur contract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd goed, zo weet je waar je aan toe bent de komende jaren. en de kans dat de tarieven omlaag gaan is bijna uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje laat
maar gezien de oplopende olie prijs zou ik het alsnog doen
en dan in een pakket van gas en elektra
en kijk eens op de site,s om te vergelijken.