Moet ik mijn ambulancevervoer betalen?

Beetje gekke situatie. Ik ben zelf naar de spoedeisende hulp gegaan. Ondanks dat het een groot ziekenhuis betrof konden ze mijn spoedoperatie diezelfde dag niet uitvoeren daar, er was geen plek in het rooster van de chirurgen. Daarom ben ik met een ambulance vervoerd (wat overigens geen spoedrit was) naar een regionaal ziekenhuis waar ik geopereerd ben. Mij is niks gevraagd die dag maar ik begreep achteraf dat ik niet met eigen vervoer naar het andere ziekenhuis mocht gaan, ivm verantwoordelijkheid van het ziekenhuis voor mij.
Nu krijg ik dus een rekening van deze rit en die loopt behoorlijk op. Normaal valt deze onder basispremie maar wel met eigen risico en laat ik die nou toevallig op volledig hebben staan.
Ik begrijp heus wel dat deze rit gewoon betaalt moet worden maar is het dan niet de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De verantwoordelijkheid van het ziekenhuis was zorg voor jouw gezondheid en de juiste manier van vervoer naar de juiste plaats. Dat is dus keurig gebeurd.

Je eigen risico staat hier eigenlijk los van. Niet alleen aan de ambulancerit / het patiëntenvervoer zijn kosten verbonden, maar ook aan de operatie en je verblijf in het ziekenhuis, eventuele medicijnen en zelfs je eten daar. Die eigen bijdrage zou dan dus hoe dan ook ruimschoots aan dit hele gebeuren zijn opgesoupeerd.

Dat misschien de gemeenschap is opgezadeld met kosten die niet strikt medisch noodzakelijk waren (in de totale uitgaven aan zorg in Nederland) omdat je ook zelf vervoer had kunnen regelen is een heel andere discussie. Eentje die we wat mij betreft ook best mogen voeren. Maar in dit geval heeft het voor jou persoonlijk eigenlijk geen financiële consequenties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is ziekenvervoer opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering?
U krijgt ziekenvervoer vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Het moet dan wel gaan om medisch noodzakelijk vervoer. Soms betaalt u een eigen bijdrage. Of u zelf de vervoerder mag kiezen hangt af van uw polis.

Vergoeding ambulance
Het basispakket vergoedt vervoer per ambulance als u voor medische zorg naar een ziekenhuis, instelling of zorgverlener gebracht moet worden. De verzekeraar vergoedt ook het vervoer terug naar huis.

Vergoeding ziekenvervoer met auto of openbaar vervoer
De verzekeraar vergoedt alleen ziekenvervoer per auto of openbaar vervoer als u:

nierdialyses in een instelling krijgt;
oncologische behandelingen krijgt met chemotherapie of radiotherapie;
zich alleen per rolstoel kunt verplaatsen;
zich alleen met begeleiding kunt verplaatsen omdat u een beperkt gezichtsvermogen heeft.
U kunt deze kosten declareren nadat u een eigen bijdrage voor het ziekenvervoer heeft betaald.

Eigen bijdrage en eigen risico bij ziekenvervoer
De vervoerskosten die u of een vervoerder declareert bij uw zorgverzekeraar tellen mee voor uw eigen risico.

Geen eigen bijdrage ambulancevervoer
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer.

Aanvullende voorwaarden ziekenvervoer
Controleer in uw polis welke voorwaarden gelden voor de vergoeding van ziekenvervoer. Er kunnen aanvullende voorwaarden gelden.