als je 57 jaar bent en he ww uitkering stopt, heb je dan nog recht op e.o.a. uitkering, ook als je partner een eigen inkomen heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als uw vrouw niet voldoende inkomen heeft voor het sociale minimum heeft u recht op een IOAW-uitkering: Inkomensvoorziening Oudere Werkloze. U bent 57 jaar en komt daarvoor in aanmerking als u verder aan de voorwaarden voldoet zoals minimaal drie maanden een werkloosheidsuitkering.

U krijgt de uitkering op basis van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Het vermogen speelt bij de IOAW-uitkering geen rol. Dit in tegenstelling tot een bijstandsuitkering.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor vrouw moet gelezen worden: partner
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de afkorting IOAW zit het woord arbeidsongeschikt. Heeft de vraagsteller dan ook recht op deze uitkering? Ik ga er van uit dat hij gezond is, alleen op deze leeftijd zeer moeilijk aan werk kan komen. Als de partner minder verdiend dan bijstand, kunnen ze wel een aanvulling op het loon krijgen van de bijstand.
fisbel
9 jaar geleden
De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers voorziet in een inkomensvoorziening tot bijstandsniveau. Niet alleen voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten, maar ook voor mensen bij wie geen langer recht bestaat op een werkloosheidsuitkering.
Er is echter geen vermogenstoets. Zie artikel 2a van deze wet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004044/geldigheidsdatum_25-11-2013
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je