Wat is een normaal bedrag voor accountantscontrole van een basisschool met 225 leerlingen?

Het bestuur heeft 6000 euro op de begroting gezet. Dit lijkt mij erg veel.

De school is een vereniging, er wordt gebruik gemaakt van een schooladministratiekantoor (uitgebreid pakket) en er is een stichting met "oud geld" dat soms uitkeert tbv grote uitgaven. De financiën zijn op de school altijd tiptop in orde.

9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zo niet te zeggen want er zijn geen wettelijke tarieven. De uurtarieven varieren ook enorm, tussen de eur 50.- en eur 500.-.

Het beste kun je eerst offertes aanvragen bijeen accountant en dan een aantal jaren gebruik maken van de diensten van dezelfde accountant want het eerste jaar heeft hij altijd meer werk. (Kijken hoe de administratie in elkaar steekt, 'pijnpunten', gewenste interne controlemogelijkheden, functiescheidingen, voorschriften die specifiek voor het onderwijs gelden, enz.

Bedrag oogt hoog maar zeker niet buitensporig.

Toegevoegd na 9 uur:
Het bronbestand is een paar jaar oud maar je kunt eruit afleiden op welke punten een schoolaccountant moet controleren bij de verschillende schoolsoorten.
De controle op de jaarstukken omhelst
"- de inrichting van de jaarstukken en de inhoudelijke controle daarop;
- controle op de rechtmatige besteding van de rijksbijdrage;"
Het onderzoek naar de bekostigingsgegevens omvat een onderzoek naar "de rechtmatige verkrijging van de rijksbijdrage."
Het geheel is uitgewerkt in gedetailleerde voorschriften van het ministerie.
Computoon
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Niet opvallend buitensporig ;-)
Computoon
9 jaar geleden
Ik bedoelde uiteraard 'Bedrag oogt hoog maar het is zeker niet buitensporig." Nu oogt de zin opvallend vaag;-)

Andere antwoorden (1)

De kosten van een accountantscontrole zijn afhankelijk van veel verschillende factoren. Computoon geeft dat op zich al goed aan. In aanvulling op zijn uitleg kan ik nog e.e.a. toevoegen.

Naast opstartkosten die het eerste jaar moeten worden gemaakt, moet elk jaar een dossier worden opgebouwd. Bepaalde vaste werkzaamheden moeten elk jaar worden uitgevoerd. Daardoor zal je zeker bij kleine instellingen onderling geen grote verschillen zien in accountantskosten. Ten opzichte van een grote school zal je als kleine school dus bijvoorbeeld per leerling een hoger bedrag betalen.

Onderdeel van die vaste werkzaamheden zijn de vereisten die in het accountantsprotocol van het ministerie van OCW zijn opgenomen. Dat is bijvoorbeeld de controle van bestuurdersbeloningen, verklaringen omtrent gedrag, rechtmatigheid van uitgaven, aanbestedingen, leerlingvervoer etc. Over een deel daarvan moet ook in een aparte rapportage nog eens aan het ministerie worden gerapporteerd. (naast de accountantsverklaring bij de jaarrekening zelf). Een commercieel bedrijf van dezelfde omvang zal alleen daarom al vaak een goedkopere controle hebben. Ter informatie heb ik de link naar het laatste accountantsprotocol bijgevoegd, waarin overigens de laatste jaren weinig is veranderd.

Ik zou overigens durven stellen dat het bedrag zelfs een fatsoenlijk bedrag is voor de controle van een school, maar zonder een goede analyse van de werkelijk situatie is dat niet helemaal met zekerheid te zeggen.

Ik heb het vermoeden dat de controle helemaal via jullie administratiekantoor loopt en de accountant weinig over de vloer hebben. Dan zit je vaak wel vast aan de accountant van het administratiekantoor, maar dat biedt ook voordelen, omdat de accountant dan een reeks scholen op dezelfde werkwijze van het kantoor kan controleren. (Het hoeft overigens niet per se zo te zijn dat je daar aan vast zit)

Als jullie zelf de accountant aanstellen denk dan aan:
- Offertes aanvragen: Zoals gezegd meerdere prijsopgaven vragen. Het bedrag zegt niet alles, maar wel een idee van een richtbedrag. Het gevoel over de accountant speelt ook een rol. Het is een vertrouwenspersoon en als je het goed met de accountant kan vinden kan het zelfs een prettige ervaring zijn waar je nog toegevoegde waarde uit kan halen.
- Voorwaarden: Ga goed na wat in het bedrag is begrepen. Ook in de accountancy geldt soms goedkoop=duurkoop. Als ieder extra dingetje meerwerk is, kan het alsnog een duur geintje worden.