Een onderneming heeft een REV van 7% en een RTV van 9%. Op welke manier gaat de REV omhoog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

door het eigenvermogen te vergroten dus door meer machines te kopen bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag kan zo eigenlijk niet gesteld worden. De rentabiliteit van het eigen vermogen kan namelijk pas bepaald worden nadat uit het rendement op het totale vermogen de vreemd vermogen verstrekkers hun deel ( de afgesproken rentevergoeding over het beschikbaar gestelde vermogen) hebben gehad. Wat daarna overblijft wordt aan het eigen vermogen toegerekend. Het verschijnsel waar u het over hebt wordt in het vak aangeduid als de financiële hefboomwerking. Op wikipedia staat het wel het een en ander over:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rentabiliteit_eigen_vermogen

Als u dit verhaal bestudeert ziet u dat het verschil in rendementen tussen het totaalvermogen en het vreemd vermogen én de verhouding tussen het eigen en het totale vermogen bepalen welk rendement er aan het eigen vermogen toegerekend worden. Het rendement op het eigen vermogen is altijd de resultante van deze berekening en nooit de veroorzaker. Een onderneming moet aan het einde van een periode eerst met de bank en andere vreemd vermogen verschaffers afrekenen. Pas daarna kunnen je zien wat er voor de eigena(a)r(en), de verschaffers van het eigen vermogen, overblijft.