Mogen banken een negatieve rente in rekening brengen op spaargeld?

De rente tarieven op spaargelden zijn de huidig tijd niet zo hoog. Maar mogen banken ook rente laten betalen voor spaargeld? Of kan dat niet zomaar, moeten daarvoor bijvoorbeeld extra regels voor worden aangepast etc?

7 jaar geleden
in: Sparen
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogen ze best doen ; koop ik onmiddellijk een kluis ;-) - of investeer het elders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen: goed idee om een kluis te kopen

Antwoorden (1)

Banken zeggen dat ze er weinig over kunnen melden. Niemand wil onrust veroorzaken en het is een impopulaire boodschap. Woordvoerders van ABN Amro en ING benadrukken dat het moeilijk is om vooruit te kijken en dat het op dit moment „niet aan de orde” is. Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) noemde het eerder dit jaar „niet waarschijnlijk” dat het zal gebeuren.Harald Benink, hoogleraar bankwezen en financiering aan de Tilburg University, zegt dat er zo „natuurlijk een probleem” ontstaat voor banken. Maar hij benadrukt dat negatieve rentes nog ver weg zijn. „In Duitsland is de rente bij sommige banken nu 0,05 procent. Nederlandse banken zullen ook eerst naar dat niveau gaan, indien nodig. Dat zijn nog behoorlijk wat stappen. Er is nog veel ruimte voor verdere verlagingen.”

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor België:"Bij de gereglementeerde spaarboekjes kan noch de basisrente, noch de getrouwheidspremie negatief worden. Dat staat zo in de Belgische wetgeving."