Waar kan ik het beste pensioen opbouwen?

Via mijn werk bouw ik geen pensioen op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen. In een ouwe sok. De pensioenfondsen worden tegenwoordig steeds minder waard. En bij elke andere spaarvorm weet de belastingdienst je te vinden.

Antwoorden (2)

Dat is moeilijk te zeggen zonder meer te weten van jouw situatie. Niet alleen je financiele situatie, maar ook je leeftijd, je wensen voor later, of je al dan niet risico wilt nemen etc.

Je kunt het beste eens gaan praten met een financieel adviseur (of je eigen bank).

Op internet zijn wel verschillende sites te vinden waar je meer informatie uit kunt halen, over de mogelijkheden, de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden.

Enkele sites die ik voor je gevonden heb:
http://www.persoonlijkefinancien.nl/mogelijkheden-voor-pensioenopbouw-in-eigen-beheer/

http://www.homefinance.nl/pensioen/dga_pensioen/ouderdomspensioen_dga.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is banksparen iets voor jou.
Banksparen is in feite hetzelfde als gewoon sparen. Je zet geld op een geblokkeerde spaarrekening en daar ontvang je rente over. Het spaarbedrag is aftrekbaar voor de belasting. Op de einddatum gebruik je het opgebouwde tegoed om een reeks periodieke uitbetalingen aan te kopen als aanvulling op je inkomen. Er zitten weinig haken en ogen aan. Je betaalt geen provisie en geen administratiekosten. En je kunt het bij elke bank doen, dus je hoeft niet naar een verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het helemaal wat je zegt? Volgens mij kan het spaarbedrag nooit een aftrekpost zijn.
Volgens mij werkt het zo dat je het geld spaart zonder er belasting over te hoeven betalen. De belasting betaal je wél op het moment dat je het laat uitkeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Mits een pensioentekort aangetoond kan worden is de betaalde inleg tot een bepaald maximum fiscaal aftrekbaar in box 1 als uitgaven voor inkomensvoorzieningen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen#Oudedag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankje. Interessant dus!