waarom wordt er toch reclame gemaakt om te gaan sparen?

Er werd de laatste tijd teveel gespaard door de nederlanders, dit zou niet goed voor de economie zijn. Klinkt logisch. Toch zijn er op dit moment meerdere banken die het sparen van geld promoten dmv reclame op de radio. waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het algemeen belang is niet perse het belang van banken (in tegenstelling zelfs).

Antwoorden (2)

Banken hebben geld nodig, daar bestaan ze van. Van overheidswege moeten ze een bepaalde hoeveelheid geld hebben en op dit moment hebben de banken te weinig. Dus is elke cent welkom en dus vragen ze je te sparen. Als je spaart geven ze ook maar een lage rente, anders wordt het ze te duur.
Vandaar ook dat banken geen hypotheekleningen willen geven, want dan zijn ze dat geld weer kwijt. Dus zolang de banken te mager zijn, moet heel Nederland op betere tijden wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De banken en de regering zijn twee verschillende dingen.
Je kunt het vergelijken met het ministerie van Volksgezondheid, dat zegt dat we gezonder moeten gaan eten. Maar de supermarkten maken ook gewoon reclame voor allerlei ongezonde producten, omdat ze geld willen verdienen.
Hetzelfde met banken. Banken willen geld van ons lenen (dat is wat er eigenlijk gebeurt als je spaart), zodat zij dat geld kunnen beleggen en er winst mee kunnen maken. Of uitlenen aan (bijvoorbeeld) mensen die een hypotheek willen hebben. Het is niet voor niets dat je minder rente ontvangt (als je spaart) dan je moet betalen (als je leent van de bank).
Overigens spreekt de overheid zichzelf ook voortdurend tegen. We moeten meer geld uitgeven, maar we moeten ook sparen om de zorg te kunnen betalen als we oud worden... Kortom: erg consequent is het allemaal niet. Daarom moet je vooral zelf goed nadenken en je eigen plan trekken.