Erfbelasting betalen. Maar ik heb geen geld. Wat gaat de belastingdienst nu doen?

Mij vader is overleden. Ik moet nu erfbelasting betalen. 10% over 40000 euro. Het gaat om mijn kindsdeel. De erfenis komt echter pas vrij als mijn moeder (langstlevende) is overleden. Ik heb geen 4000 euro ter beschikking. Hoe gaat de belastingdienst hier mee om? Gaan zij beslag leggen op mijn loon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik laat een antwoord over aan iemand met verstand van zaken, maar wat ik zo 123 kan vinden, moet die belasting betaald worden door degene die over het geld beschikt ; je moeder dus. En niet door jou, want jij KUNT zelfs je kindsdeel nog helemaal niet opeisen.
Er zijn trucjes om dat te voorkomen, maar die hadden ze vermoedelijk moeten toepassen toen je vader nog leefde ; daarvoor is het nu vrees ik te laat. Het geld zal dus wel uit je kindsdeel moeten worden opgehoest, alleen niet door jou, want jij hebt nog niets. http://financieel.infonu.nl/belasting/52757-hoe-kun-je-belastingaanslag-fiscus-over-kindsdeel-ontlopen.html
Summo
7 jaar geleden
Ik ben benieuwd wie je heeft verteld dat je nu erfbelasting moet betalen. Ik ben ook geen deskundige maar nu blijft inderdaad de hele erfenis bij de langstlevende maar die heeft er ook vrije beschikking over. Het zou dus zomaar kunnen dat tegen de tijd dat jij het van je moeder gaat erven het helemaal op is óf verdubbeld (in dat laatste geval moet je echt meer erfbelasting betalen, in het eerste geval zou je je ooit betaalde geld terug moeten krijgen, en zo werkt het vast niet).
Ik dacht daarom ook dat die erfbelasting, in elk geval voor jou nu helemaal niet aan de orde is.
Bel de notaristelefoon en vraag het na zou ik zeggen.
ronron1212
7 jaar geleden
Je moeder zal de erfbelasting moeten betalen.
SimonV
7 jaar geleden
En als je t.z.t. geld van je moeder erft, zal daar ook weer erfbelasting over betaald moeten worden.
Minus de vrijstelling van € 20.000,-.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/52757-hoe-kun-je-belastingaanslag-fiscus-over-kindsdeel-ontlopen.html
Successierechten zijn in 2009 al gewijzigd in erfbelasting.
Deze site vermeldt diverse onjuistheden.
"Als ouders een erfenis achterlaten van 300.000 euro en er zijn twee kinderen dan krijgen zij ieder 50.000 euro" ???
"De ouder erft namelijk sowieso de helft en een kindsdeel" ??? De rest heb ik niet meer gelezen. Om een kindsdeel te kunnen opeisen bij de langstlevende dienen de redenen omschreven te staan in het testament. Of deze redenen wel of niet in het testament worden vermeld, hebben kinderen geen zeggenschap.
De kans van daadwerkelijke opeisbaarheid is zeer klein. Er zijn geen trucjes voor. Kinderen moeten gewoon even wachten, en op is op.
https://www.ouders.nl/artikelen/wanneer-is-een-kindsdeel-opeisbaar-deel-1

Antwoorden (1)

Om de partners van overledenen te beschermen, krijgen zij het eigendom van de gehele erfenis. Als kinderen het kindsdeel direct konden opeisen, zou de partner bijvoorbeeld bezit moeten verkopen. Daarom krijgen kinderen alleen een vordering op de partner van de overleden ouder.
Deze vordering staat voor het deel van de erfenis dat de kinderen tegoed hebben van de partner. Over deze vordering hoeft geen erfbelasting betaald te worden. De kinderen kunnen er niets mee tot ook deze partner overlijdt. Wel betaalt de partner de erfbelasting door dit bedrag in minder te brengen op de vordering.
Kinderen kunnen de erfenis van de langstlevende echtgenoot niet opeisen als hij of zij nog in leven is. Wel kan men het kindsdeel van de erfenis onder bewind laten stellen door de kantonrechter als de langstlevende partner dit vermogen verkwist.
Naast het wettelijke kindsdeel bestaat er een legitiem kindsdeel. Als ouders hun kinderen hebben onterfd, hebben deze nog steeds recht op dit legitieme kindsdeel als het kind dit binnen vijf jaar na het overlijden opeist. Het kind heeft dan recht op de helft van wat het normaal gesproken zou krijgen.
Kinderen betalen was belasting over de erfenis als zij deze ook daadwerkelijk in handen krijgt. De tarieven voor de erfbelasting zijn als volgt:
Voor het bedrag tot 20.148 geldt een vrijstelling erfbelasting. Voor gehandicapte kinderen geldt een vrijstelling van 60.439 euro.
Over de volgende 121.903 euro betaal je 10 procent erfbelasting
Over het bedrag boven deze 121.903 euro betaal je 20 procent erfbelasting
Deze erfbelasting wordt ingehouden op de vordering, omdat de langstlevende partner de erfbelasting op deze manier voorschiet.

Toegevoegd na 19 minuten:
Stel: u zou wel erfbelasting moeten betalen, omdat u het bedrag van
€ 40.000,-- wel in handen krijgt, dan is het bedrag volgens de berekening van de belastingdienst € 1985,--.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/erfbelasting/

Toegevoegd na 34 minuten:
Als uw moeder executeur is en zij wil uw erfdeel gelijk aan u uitbetalen, dan betaalt zij voor u de erfbelasting en maakt zij het overige naar u over. Zo niet dan maakt zij de legitieme over aan u en moet u zelf de erfbelasting betalen. Dan is het argument "ik heb geen geld om te betalen" niet aan de orde.