krijg ik na de ww uitkering nog andere uikering als ik thuiswonend ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
fisbel
9 jaar geleden
U komt waarschijnlijk in aanmerking voor een WWB-uitkering.
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/uitkering-aanvragen/bijstandsuitkering Zie voor de voorwaarden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html

Antwoorden (1)

Dat hangt af van je verdere situatie. Wanneer je voldoet aan de voorwaarden voor de WWB (bijstand) dan zou je daar recht op hebben. Dat hangt af van je leeftijd, woonsituatie, vermogen en (overig) inkomen. Wanneer je niet teveel vermogen hebt en geen inkomsten of inkomsten lager dan het voor jou geldende sociaal minimum, dan kun je in aanmerking komen voor Bijstand als je 21 jaar of ouder bent en als er ook geen andere redenen zijn waarom je uitgesloten zou worden.

Ben je wel ouder dan 21 maar jonger dan 27, dan zijn de regels waar je aan moet voldoen wel veel strenger. Je moet dan eerst vier weken naar werk of scholing zoeken, pas ná die periode kun je eventueel in aanmerking komen voor Bijstand. In principe wil de overheid dat mensen onder de 27 allemaal werken of naar school gaan. Wanneer je bijvoorbeeld een opleiding zou kunnen volgen waarbij je recht hebt op studiefinanciering (en naar ik aanneem geldt dat nu ook voor de lening) en je volgt die opleiding niet, dan heb je geen recht op Bijstand. Als je wél een opleiding volgt, wordt een beurs of lening van DUO gezien als voorliggende voorziening en is er in beginsel ook geen recht op Bijstand. Daarbij worden mensen onder de 27 al strenger beoordeeld bij binnenkomst, en kan de uitkering geweigerd worden als men van mening is dat je je niet voldoende inzet voor het vinden van werk of als je aangeeft niet aan alle verplichtingen te willen voldoen.

Als je wél recht hebt op Bijstand, dus je voldoet aan alle voorwaarden, dan krijg je wél te maken met de kostendelersnorm. Dat betekent dat je geen volledige uitkering krijgt omdat je een huishouden deelt met andere volwassenen of een andere volwassene. Het percentage dat je krijgt, hangt dan af van het aantal personen van 21 jaar of ouder waarmee je in één huis woont.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Correctie t.a.v. leeftijd: bijstand is al mogelijk (onder voorwaarden) vanaf 18 jaar. http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/832/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-bijstandsuitkering_-.htm
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/75%7Cself%7C9