Moet je ingeschreven staan waar je woont om een uitkering aan te kunnen vragen?

Een vriendin van mijn woont tijdelijk bij ons in huis, maar wil zich inschrijven om een uitkering te kunnen ontvangen. Klopt het dat je anders geen uitkering kunt krijgen?
En hoe zit het met het feit dat mijn vriend eigenlijk teveel verdient? Ik geloof dat ikzelf ook geen uitkering kon aanvragen daardoor, maar wel een wajong uitkering. Hoe zit het met haar? Gezien ze geen familie is en niet "samen" is met 1 van ons 2.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
tinus1969
9 jaar geleden
Het opgeven van een onjuist adres (maw. je slaapt niet waar je zegt dat je woont) is al snel uitkeringsfraude.

Antwoorden (2)

Jazeker, de uitkering wordt verstrekt door de Gemeente die daar een budget voor heeft, niet door het Rijk. Gemeente Amsterdam gaat natuurlijk niet een Groninger die in Rotterdam woont een uitkering verstrekken.

Je kan proberen bij het Leger des Heils die in prangende gevallen wel als "inschrijfadres" wilt fungeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Los van de wens om een uitkering aan te vragen, ben je altijd wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Nu kán er bij 'tijdelijk bij ons wonen' sprake zijn van een grijs gebied: als zij bijvoorbeeld wel een eigen woning heeft (of huurt) maar voor een korte tijd - laten we zeggen tot een week of vier - verblijft bij vrienden omdat ze bijvoorbeeld ziek is of haar eigen woning verbouwd wordt, dan heb je het feitelijk over logeren. Dan hoef je je niet in te schrijven. Maar heb je het over een periode van enkele maanden, en/of heeft de vriendin in kwestie geen andere verblijfplaats waar zij ingeschreven staat, dan hebben we het eerder over wonen. Wil je precies weten hoe jullie gemeente deze situatie beoordeeld, dan zou je dat (liefst schriftelijk) daar na moeten vragen.

Maar goed, je vraagt naar de mogelijkheid een uitkering aan te vragen. Je hebt het over de gemeente en vraagt je af of het inkomen van je vriend daarbij meetelt, dus ik neem aan dat je het hebt over WWB (Bijstand).

Om Bijstand aan te vragen bij gemeente X, moet je zijn ingeschreven bij gemeente X. Een gemeente waar je niet staat ingeschreven, zal geen Bijstand verstrekken. Aangezien ze één wooneenheid vormt met jullie en jullie een inkomen hebben, kan zij - wanneer ze voldoet aan alle andere voorwaarden - wel in aanmerking komen voor Bijstand, maar zal ze een lager bedrag krijgen omdat haar woonlasten lager zijn doordat ze die met jullie kan delen. Deze zgn. kostendelersnorm bepaalt dat in het geval er drie personen van 21 jaar of ouder in één huis wonen, de Bijstand 43,33% van de Bijstandsnorm bedraagt. Dat geldt níet bij een commerciële relatie, zoals bij onderhuur of kostgangers. De andere kant op geldt dat als jullie met zijn drieën een gezamenlijke huishouding voeren, dat dán jullie gezamenlijke inkomen bepaalt of deze vriendin recht heeft op WWB. Het hangt dus echt af van hoe jullie - aantoonbaar - samen de financiën regelen.

Er zijn uitzonderingen op de regel dat je ingeschreven moet staan bij een gemeente om WWB aan te kunnen vragen. Iemand die geen vaste verblijfplaats heeft, kan recht hebben op een daklozenuitkering. Dit wordt uitgevoerd door enkele centrale gemeenten; de aanvraag doe je bij de aangewezen gemeente van de regio waar je binding mee hebt. Dit kan uiteraard alleen wanneer iemand daadwerkelijk geen vaste verblijfsplaats hééft, niet wanneer iemand feitelijk een vast adres heeft, maar daar onterecht niet staat ingeschreven.