Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een verzekeraar de aanvraag voor een verzekering bewaren?

Ik heb een lijfrentepolis aangevraagd maar blijkbaar een kapitaalverzekering afgesloten. De premie is dus niet aftrekbaar in box 1 bij de belastingaangifte. De verzekering is elektronisch afgesloten waardoor de verzekeraar mij geen kopie van de aanvraag kan overhandigen. Deze heb ik wel nodig voor de belastingdienst om te kunnen bewijzen dat ik een lijfrentepolis aangevraagd heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
635

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als het goed is heb je na elektronisch afsluiten wel een bevestiging of een polis ontvangen met verzoek deze te controleren op onjuistheden.
De verzekeraar moet jou daarvan een afschrift kunnen toesturen, want dat is ook het bewijs dat de polis is verzonden en door jou is geaccepteerd op deze wijze.

Heb jij destijds de polis ontvangen en niet gereageerd op de onjuistheden, dan is de polis op deze wijze tot stand gekomen: door het niet reageren en het betalen van de premie heb je immers aangegeven dat er wilsovereenstemming is, en de polis correct was.

Overigens typisch voorbeeld waarom verkoop zonder advies (execution only) per direct verboden moet worden: bij geen enkele adviseur - zelfs bank of direct writer - zou een lijfrentepolis verward zijn met een kapitaaldekking zonder lijfrenteclausule
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding