Wat voor (financiële hulp) krijgt men voor een pasgeboren kind?

Een vriendin van mij krijgt binnen een aantal weken een baby. Zij is werkloos en haar man is een ZZP'er. Ze hebben samen nog een zoontje van 8.
De vraag is wat voor financiële hulp ze kunnen krijgen: hulp als toeslagen, kortingen Etc.

Alvast bedankt bedankt,
Iskren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Uw vriendin krijgt de meeste financiële compensaties al. T/m 2014 waren er zo'n 10 kindregelingen die financiële / fiscale compensatie konden geven als er een kind of kinderen in de huishouding was / waren. Vanaf 2015 zijn er nog maar 4 kindregelingen.

Gesneuveld zijn bijvoorbeeld de alleenstaande ouderkorting (met compensatie: extra kindgebonden budget), kinderopvangtoeslag en aftrek levensonderhoud kinderen tot 21 jaar. De gesneuvelde kindregelingen waren overigens voor de situatie van uw vriendin in 2014 niet van toepassing.

Overgebleven zijn:
1. Kinderbijslag – voor een kind van 0 tot 6 jaar € 191,65 per kwartaal / voor het kind van 8 jaar € 232,71 per kwartaal
2. De inkomensafhankelijke combinatiekorting: een belastingkorting die alleen gegeven wordt op inkomen uit werk en kan oplopen tot € 2152 per jaar. Omdat uw vriendin een uitkering heeft, komt ze niet voor deze korting in aanmerking.
3. Kindgebonden budget: een toeslag die automatisch wordt toegekend als er kinderbijslag is. De wijziging op deze toeslag kan direct na de geboorte worden doorgegeven. De hoogte van het kindgebonden budget voor 1 kind is maximaal € 86 per maand. Voor 2 kinderen (hier) maximaal € 151 per maand. Wel mag het inkomen bij 2 kinderen hoger zijn om nog in aanmerking te komen voor deze toeslag. Van zo'n € 35.000 maximaal naar € 46.000 maximaal.
4. Kinderopvangtoeslag: hoogte van het bedrag is afhankelijk van het inkomen (uit werk), het aantal uren dat wordt afgenomen en het soort kinderopvang: dagopvang, naschoolse opvang of opvang bij iemand thuis. N.B: op deze toeslag is géén recht als er uitsluitend inkomen is vanuit een uitkering bij 1 of beide partners.

Met de tweede link kan worden uitgerekend hoe hoog de toeslag is bij 3 (en 4).
De extra financiële compensatie voor het tweede kind zal in de situatie van uw vriendin zo'n € 350 per maand zijn.
fisbel