als ik inkomsten krijgt uit woning verhuur word dat dan ingekort op mijn iaow uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

als het een box 3 woning is dan wordt alleen je vermogen belast en niet het rendement dat je maakt in dit geval door verhuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Het vermogen box 3 wordt uiteraard belast, mits boven de vrijstellingsgrens. Dat geldt voor iedere belastingplichtige. Voor het recht op IOAW en de hoogte van de uitkering is het Box 3 vermogen NIET van belang. Het vermogen Box 3 wordt dus vrijgelaten.
De IOAW-uitkering ( de inkomensvoorziening voor Oudere Arbeidsongeschikte Werknemers) is bedoeld om u en uw gezin een inkomen te verschaffen dat tenminste ligt op het bijstandsniveau.

Voor de bijstand wordt er rekening gehouden met de inkomsten uit (onder)huur. Onderhuur, verhuur en kostgeld is echter NIET van invloed op de IOAW-uitkering.

Toelichting: In tegenstelling tot de Participatiewet heeft vermogen geen invloed op de IOAW-uitkering. Het vermogen in een huis in eigendom, een erfenis krijgen, of het winnen van een prijs heeft dus geen invloed op het recht op IOAW. Het grote verschil met de Participatiewet is dat het gezinsvermogen in de IOAW wordt vrijgelaten, ongeacht de hoogte daarvan. Daarnaast worden in de IOAW alleen de inkomsten uit werk of uit WAO, WIA, een bedrijfspensioen enzovoort gekort. Inkomsten die geen relatie met werk hebben, zoals alimentatie of huuropbrengsten worden niet op de IOAW gekort.
fisbel