Mag ik volgens mijn arbeidscontract naast mijn huidige baan ook als zelfstandige werken zonder mijn werkgever hierover in te lichten?

Ik werk momenteel 38 uur in loondienst bij een modewinkel, en wil daarnaast als zelfstandig schoonheidsspecialiste starten. In eerste instantie enkele uurtjes per week. Als dat goed gaat wil ik minder uren gaan werken in de winkel, en als zelfstandige mijn uren opbouwen. Ik wil mijn werkgever voorlopig liever niet informeren hierover, bang dat dit gevolgen zal krijgen voor mijn baan.
Nu staat er in mijn huidige arbeidscontract het volgende: Door de werknemer dient schriftelijk toestemming te worden verkregen van de werkgeefster indien de werknemer voor derden werkzaamheden in loondienst wil verrichten.
Is deze regel nu ook van toepassing op mij? Ik ga immers niet voor derden werken in loondienst, maar voor mijzelf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens die regel hoeft dat niet omdat werken als zelfstandige iets anders is dan werken in loondienst.
Toch kan het van goed werknemerschap getuigen dat je het uit eigen beweging wel meldt. De bedoeling van zo'n verbod op nevenwerkzaamheden is dat je niet gelijktijdig bij een concurrent gaat werken of werkzaamheden gaat doen waardoor de kans dat je door ziekte uitvalt groter wordt. Stel nu eens dat je een eigen modezaak zou gaan beginnen. Zou je werkgever dat goed vinden als je gelijktijdig voor hem blijft werken?

Kortom: naar de 'letter' van deze regel hoef je het niet te melden. Naar de 'geest' kun je het beter wel doen, als de activiteiten een serieuze vorm gaan aannemen. Dat is altijd beter dan wanneer de werkgever er zelf achter komt.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lees je arbeidsovereenkomst nog eens door en kijk of er iets in staat over "nevenactiviteiten". Dat is alles wat je buiten de werkvloer doet en geld mee verdient. Als dit kopje in je arbeidsovereenkomst staat dan ben je verplicht het te melden. Je hebt immers de overeenkomst getekend.