vakantiegeld nog niet uitbetaald! wat te doen?

Mijn vakantiegeld (juni 2014) is nog steeds niet uitbetaald.
Na een officiële brief te laten sturen in oktober door een 3de met de vraag naar mijn vakantiegeld krijg ik de volgende terug in de mail :

"De financiële middelen van xxx zijn helaas niet toereikend om het vakantiegeld aan jou te kunnen uitbetalen. Ik zie hier op korte termijn( 2 a 3 maanden) geen verandering in. Van mijn kant probeer ik allerlei nieuwe projecten binnen te halen en op te starten."

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schakel je rechtsbijstand in
Castle
9 jaar geleden
contact opnemen met het juridisch loket.
Antoni
9 jaar geleden
De website van het Juridisch Loket is www.juridischloket.nl. Er bestaan in sommige steden nog andere rechtswinkels dan het Juridisch Loket.

Antwoorden (1)

Vakantiegeld is een deel van het totale jaarloon dat wezenlijk deel uitmaakt van de loonbetalingsplicht van een werkgever. Een werkgever die dat deel van het loon dus niet tijdig uitbetaald is in gebreke.

Je vordering is hoe dan ook direct opeisbaar, te verhogen met een wettelijke rente vanaf het moment dat werkgever had moeten betalen. Daarnaast moet je ook zelf nu onderzoeken of de werkgever zijn inhoudingsplicht heeft voldaan aan de belastingdienst. Als hij ook dat verzuimd heeft door financiële problemen, dan bestaat de mogelijkheid zelfs dat de belastingdienst jou voor het jaar 2014 aanslaat voor de niet afgedragen inkomstenbelasting en premies. (Kan een dure grap worden)

Als je geen lid bent van een vakbond of geen rechtsbijstandverzekering hebt die werknemerszaken dekt, dan heb je via een rechtswinkel alleen recht op gesubsidieerde juridische bijstand als je jaarinkomen (afhankelijk van je burgelijke staat) onder een bepaald niveau blijft.
Zie: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener,Inkomensgrenzen.html#inkomensnormen

Wat je i.i.g. wel zelf kunt doen is je werkgever in een aangetekende brief, de ingebreke stelling, te sommeren het vakantiegeld binnen een termijn, zeg 10 dagen na dagtekening van je brief, te betalen. Verhoog het te vorderen bedrag met de wettelijke rente voor iedere maand dat werkgever in verzuim is geweest en deze nog zal zijn. Deze bedraagt ca. 4%.
Noem eventuele maatregelen die je gaat ondernemen als werkgever in gebreke blijft.

Er zijn een aantal maatregelen die je kunt doen: Melding maken van loonachterstand bij het UWV. Het UWV zal dan een onderzoek starten naar de werkgever en bemiddelen, zonodig de vordering overnemen.
Melding maken bij de werkgeversvereniging waar de werkgever is aangesloten. Ook dit vindt de werkgever niet leuk.

Neem ook contact op met de inspecteur van de belastingdienst in het ressort waar de werkgever onder valt en informeer daar of de werkgever aan zijn afdrachtplicht over 2014 heeft voldaan. En wat te doen als dat (nog) niet zo blijkt te zijn en wat de gevolgen specifiek voor jou kunnen zijn.