Bij overlijden:
Alleen bij een gezamenlijke rekening kan de mederekeninghouder gebruik blijven maken van de rekening en van de passen die op naam van de mederekeninghouder staan. Ook voor de executeur zal de rekening overledene dus in eerste instantie geblokkeerd zijn.

Pas als duidelijk is wie de rechtmatige erfgenamen zijn van het tegoed zal de bank de rekening deblokkeren. De rekening komt dan op naam te staan van de “erven van…” Soms is een verklaring van erfrecht noodzakelijk. De ervan kunnen de testamentair machtigen tot de rekening(en), maar noodzakelijk is dit niet.

Binnenkomende facturen die gedurende de blokkade van de rekening binnen komen en verband houden met het overlijden of de rechten en plichten van de erfgenamen, kunnen bij de bank worden ingediend. De bank zal voor betaling zorgen. Nabestaanden hoeven dus niet met onbetaalde (uitvaart) facturen te blijven zitten. Het saldo moet natuurlijk wel toereikend zijn.
fisbel