Moet een baas zijn regels handhaven bij het personeel?

Op mijn werk hebben wij bedrijfsregels maar mijn baas handhaaft zijn regels regelmatig niet
(voorbeeld) pietje speelt veel op zijn telefoon op het werk en dat mag niet mijn baas ziet het weet het maar zegt er niks van

Als ik nou met mijn telefoon ga spelen of een anderen collega mag hij die genen dan ontslaan

dit is klein voorbeeld maar gebeurt spijtig veel op ons bedrijf op een nog groteren schaal

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Als een werkgever bedrijfsregels bedenkt, wil hij dat die nagevolgd worden. Als hij ervoor kiest om zijn eigen regels te laten overtreden en er niets van te zeggen, is dat zijn keus. Dan had hij net zo goed die regels niet kunnen bedenken.

Maar bovendien verzwakt hij dan zijn eigen positie. Je kunt namelijk iemand ontslaan als iemand persoon zich herhaaldelijk niet houdt aan bedrijfsregels, in de regel wel na een of enkele waarschuwingen. Je kunt in het slechtste geval iemand zelfs op staande voet ontslaan wanneer hij bijv. "grovelijk de plichten veronachtzaamt, welke de arbeidsovereenkomt hem oplegt".

Iemand die de hele dag met zijn telefoon zit te spelen in plaats van te werken, 'veronachtzaamt' zijn plichten. Vóór dat ontslag plaatsvindt, zal die persoon wel meerdere malen zijn gewaarschuwd (mondeling, schriftelijk) en het moet allemaal niets hebben uitgehaald. Dan krijg je de druppel die de emmer doet overlopen. Maar zomaar iemand ontslaan vanuit het niets: dat gaat problemen opleveren.

Voor een geldig ontslag op staande voet moet er sprake zijn van een dringende reden, die meteen wordt meegedeeld, waarna het ontslag meteen volgt. Maar als een werkgever niets doet als zijn reglement niet wordt nageleefd en nooit waarschuwingen heeft gegeven, dan krijgt hij het lastig als iemand die ontslagen wordt een rechtszaak tegen zijn voormalige werkgever begint. Het was dan kennelijk allemaal niet zo erg, het werd bij anderen allemaal door de vingers gezien en hij was toevallig de pineut...
Computoon
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Jij hebt het beter verwoord dan ik. :-)
+
Regels zijn er om structuur aan te brengen, om mensen te laten weten wat wel en niet mag op de werkvloer, een werkgever kan hier mee doen wat hij wil. De telefoon is een discutabel ding, mag dat wel als je vrouw moet bevallen, je kind ziek thuis zit of als je zit te wachten op een bedrijf dat een afspraak met je wil maken om je wasmachine te repareren? Hier mogen uitzonderingen voor gemaakt worden, als je maar toestemming hebt van de werkleider. Er zullen altijd mensen zijn die regels aan hun laars lappen en ermee weg komen, terwijl een ander hier een officiële waarschuwing voor krijgt, dit hoef je niet zomaar te accepteren als je collega hiermee weg komt, praat met de werkleider en geef aan waarom jij dit niet terecht vindt. Vraag of hij de regels wil respecteren voor iedereen, laat het duidelijk gecommuniceerd worden als iemand tot de uitzonderingen behoort, maar dan ook geen spelletjes op de telefoon voor die persoon. Een werkleider die de regels zelf aan zijn laars lapt, dwingt geen respect af, zal nooit serieus genomen worden. Het is dus vooral in zijn belang dat hij zich aan de regels houdt. Echter regels zijn richtlijnen en tenzij anders omschreven in het contract of CAO geen verplichting, regels kunnen de sfeer op de werkvloer bepalen, een strakke handhaving zorgt voor duidelijkheid, bij het laks omgaan met de regels wordt het een zooitje. Als jij met je telefoon speelt terwijl dit jou verboden is, is dit wel reden tot ontslag, je doet je werk niet naar behoren, verstoort de arbeidsverhouding hiermee, er zullen wel meerdere waarschuwingen aan vooraf moeten zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de baas is meestal niet verplicht op te treden bij overtreding van dergelijke regels. Alleen bij sommige bedrijfsregels (bijv. i.v.m. de veiligheid, wetgeving enz.) moet dat wel. Met je telefoon spelen is meestal een kleine overtreding die te bagetaliseren valt en meestal wordt er dan ook niet tegen opgetreden. Overigens is het spelen met je telefoon zelden een overtreding, bij veel werkgevers is t uberhaupt niet verboden (je hebt t alleen zo druk dat je het niet doet, maar in vrijwel alle banen op hbo/wo niveau is het geen issue). Het klinkt alsof jij vindt dat een collega wordt voorgetrokken, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het kan wel, maar er is geen regel die voortrekken in dit geval verbiedt (dat is alleen t geval bij als er dan een wet wordt overtreden (corruptie, discriminatie, belangenverstrengeling enz.). Dus nee, jehebt helaas pech. Mocht je eventueel ontslagen worden en naar de rechter stappen dan zou je kunnen stellen dat he ontslag (deels) onrechtmatig is en wellicht een verrgoeding kunnen krijgen, maar dat is een lastig traject...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@therealromario, indien je kan bewijzen dat de regel structureel niet wordt nageleefd en jij op grond van die regel ontslagen wordt (en de rest niet, maar jij wel) dan kan je aantonen dat je ontslag willekeurig is en dat mag zeker niet. Hoe en of je dat kan bewijzen, is natuurlijk een ander verhaal. Maar in theorie telt het voor een rechter zeker wel of een regel wordt nageleefd of niet. Vraag is alleen of jij het kan bewijzen (=meestal erg lastig). Oftewel, je hebt volgens mij pech als ze moeilijk doen bij jou of je collega heeft geluk dat ze dat bij hem niet doen. Als ze niet moeilijk doen bij jou, tja, dan moet je het je collega ook gunnen. Oftewel, gun het je collega en probeer zelf ook te mogen telefoneren als je dat nodig vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag om duidelijkheid aan je werkgever, dat er 1 lijn wordt getrokken en geen verschil meer wordt gemaakt.