Is er een limiet aan het ontvangen van geld?

Kan een persoon bijvoorbeeld €500.000 legaal geld ontvangen op een rekeningnummer? Wat zijn de limieten, en wat de consequenties die hierbij te pas komen? Wat zijn eventueel de grenzen?

Toegevoegd na 22 minuten:
P.S. wat als het om geschenken gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Reddie
9 jaar geleden
Volgens mij zijn er niet echte limieten.
Ik heb gehoord dat Bill Gates elke maand $2.000.000.000 op zijn rekening krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/geld-rekening-storten.164015
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat over het ontvangen van geschenken?

Antwoorden (2)

Er zijn geen grenzen... de winnaars van de staatsloterij krijgen gewoon de miljoenen overgemaakt op de rekening, en laatst werd er bij iemand $37.000.000.000.000(ruim 2x de totale amerikaanse staatsschuld) afgeschreven voor een fastfood maaltijd. Misschien is de grens het aantal nullen dat je op een afschrijving-bewijs kunt printen?

Toegevoegd na 35 seconden:
Ohja, de belastingdienst komt wel even een kijkje bij je nemen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat houdt het in dat de belastingdienst "een kijkje komt nemen" ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De belastingdienst heeft inzage dus komt erachter dat er ineens veel op de rekening is gestort en over dit bedrag zal men belasting moeten betalen,maar men zal ook willen weten waar het geld van is als dit niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is goed nieuws, hartelijk bedankt voor jullie feedback, en is dit ook toepasbaar bij het ontvangen van geschenken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schenken staat ook vrij tot een bepaalde belastingvrije voet...
Antoni
9 jaar geleden
Niet alleen de belastingdienst "kijkt mee"; de bank is wettelijk verplicht verdachte transacties te onderzoeken. Bij welk bedrag zo'n onderzoek start, weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij 25.000 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt, dus men kan in principe €500.000 als geschenk ontvangen als hij ook kan aantonen dat het legaal is en er belastingen voor wil betalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist Mugiwarah.
Er is geen wettelijke limiet, wel wettelijke beperkingen.

De belangrijkste is dat de bijschrijving rechtmatig moet zijn en met een rechtsgeldige reden. Schort het daaraan, dan moet de betaling ongedaan worden gemaakt, of het nu om één cent of een miljard euro gaat.

Verder is er, om dat een beetje in de gaten te houden vanwege criminaliteit en witwassen, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Banken en bedrijven zijn verplicht grote, niet gebruikelijke overschrijvingen of stortingen te melden.

Overschrijvingen van tonnen tussen grote bedrijven zijn niks bijzonders, maar als bijstandtrekker X opeens een ton stort is het wel bijzonder.