In Nederland worden ze niet verhandeld / mogen ze eigenlijk niet verhandeld worden.
Je kunt ze in het buitenland wel aanschaffen, maar zodra je er de grens mee overgaat, zijn ze in de regel illegaal. Er zijn maar een paar ondersoorten die je in Nederland kunt kopen MITS het aantoonbaar om gekweekte exemplaren gaat, maar die markt is blijkbaar niet erg openbaar, want een speurtocht op Internet levert eigenlijk gewoon helemaal niks op.

De prijzen die ik kan vinden variëren van 15 tot 150 euro ; beetje afhankelijk van de grootte en de soort.

Hou er wel rekening mee dat de kosten vooral in een goed ingericht terrarium gaan zitten. Afhankelijk van waar het beestje van origine thuishoort moet dat eventueel ook nog verwarmd worden, wat een flinke aanslag op de stroomrekening kan betekenen. (De soorten hier uit de omgeving kunnen bijvoorbeeld prima in een onverwarmde bak, maar een Portugese ondersoort weer niet).

Maar goed, wat ook de prijs en de kosten zijn, je bevind je op buitengewoon glad ijs, en zult HEEL goed moeten uitzoeken welke soorten je wel en niet mag houden, en dat is niet zo makkelijk uitzoeken.