Is bij de economische groei rekening gehouden met de inflatie?

Ik moet voor school de economische data tussen Indonesië en Nederland vergelijken. Op de website van het IMF (zie bron) kun je dit gemakkelijk doen, maar is daarbij bij de economische groei gelet op de inflatie?

Ik vergelijk het in 2011 omdat dat de meest recente gegevens zijn. De economische groei van Nederland was toen 0,99%. De inflatie was 2,48%. Dus als je met de inflatie rekent had Nederland een economische krimp.

Is er dus bij de economische groei rekening gehouden met de inflatie of niet?

Website link: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2013/01/weodata/weorept.aspx?sy=2011&ey=2011&scsm=1&ssd=1&sort=subject&ds=.&br=1&c=138%2C536&s=NGDP_R%2CNGDP_RPCH%2CNGDP%2CNGDPD%2CNGDP_D%2CNGDPRPC%2CNGDPPC%2CNGDPDPC%2CNGAP_NPGDP%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CPPPSH%2CPPPEX%2CNID_NGDP%2CNGSD_NGDP%2CPCPI%2CPCPIPCH%2CPCPIE%2CPCPIEPCH%2CTM_RPCH%2CTMG_RPCH%2CTX_RPCH%2CTXG_RPCH%2CTXGO%2CTMGO%2CLUR%2CLE%2CLP%2CGGR%2CGGR_NGDP%2CGGX%2CGGX_NGDP%2CGGXCNL%2CGGXCNL_NGDP%2CGGSB%2CGGSB_NPGDP%2CGGXONLB%2CGGXONLB_NGDP%2CGGXWDN%2CGGXWDN_NGDP%2CGGXWDG%2CGGXWDG_NGDP%2CNGDP_FY%2CBCA%2CBCA_NGDPD&grp=0&a=&pr1.x=61&pr1.y=5

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij die groei van het GDP van 1% wordt gerekend met vaste prijzen, dat staat zelfs vermeld in de omschrijving van die waarde in de tabel.

Dat betekent dat de productie met 1% is toegenomen. Zou je ook rekening houden met b.v. 2,5% inflatie dan is de nominale waarde van de productie zelfs met ongeveer 3,5% toegenomen.

Juist omdat dat laatste percentage een sterk vertekend beeld geeft van wat je moet die groei ten opzichte van het vorige jaar reëel bereikt hebt wordt er dus over het algemeen over groeipercentages NA correctie voor inflatie gesproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je gelijk hebt. Immers over 2011 zegt het CBS dat de NL economie gekrompen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarin denk je dat ik gelijk heb? Het CBS zegt helemaal niet dat de economie in 2011 gekrompen is. Daar staat dat hij met 1,0% is toegenomen (zie je bovenin voorbij komen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tweede paragraaf van mijn link staat het duidelijk!