hoe kan een valuta dalen en dat een land daar niets aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Noem eens een voorbeeld dan?

Antwoorden (1)

Hoe de waarde van valuta tot stand komt heb ik in je vorige vraag al uitgelegd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/economie/valuta-sterker-zwakker-tegenover-euro.533445

Wat kan land/regio daar eventueel (!) tegen wil en kan hangt af van de marktomstandigheden. Stel in een land in oorlog is, dan daalt de waarde van die valuta, maar dat zal niet de eerste prioriteit zijn van dat land. Ook speculanten kunnen het de centrale bank moeilijk maken om in te grijpen. Een centrale bank kan bijvoorbeeld eigen geld gaan inkopen, maar dat heeft ook weer consequenties. Daarnaast willen veel landen dat de munt te sterk wordt want dat schaadt de export.