Ik wil overstappen naar een maatschappelijk verantwoorde bank. Wat zijn de obstakels?

Ik erger me aan de graaicultuur bij sommige banken en wil overstappen op een duurzame bank zoals triodos of ASN. Geen miljoenenbonussen, geen sponsoring van wapenhandel etc. meer.

Ondervind ik problemen als ik van een ING rekening naar een dergelijke bank overstap? Kan ik bijvoorbeeld bepaalde zaken ineens niet meer? Ik snap best dat ik op de websites van de betreffende banken kan kijken, maar daar lees ik niet over problemen die mensen met een overstap hebben.

paulus811
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Naast iedereen doorgeven dat ze hun geld op een andere rekening moeten overmaken of vanaf halen, is er nog een klein dingetje, wat voor sommige mensen minder fijn is en voor anderen niet uitmaakt.
Als geld van een rekening naar een andere rekening van dezelfde bank wordt overgemaakt, staat het er meteen direct op. Gaat het naar een rekening van een andere bank, staat het pas de volgende werkdag erop.
Dus als je bij een kleine bank zit, zal je vaker hebben dat jij of de ander een dag moet wachten op het geld, dan als je bij een heel grote bank zit, omdat er dan meer kans is dat de ander bij dezelfde bank zit.
Ben je iemand die altijd heel erg op het laatste moment (of al te laat) pas z'n rekeningen overmaakt, dan is het lastig als de ander dat geld dan pas maandag ontvangt, en niet op vrijdagavond nog. Of als je vaak zonder geld zit en iemand anders moet vragen even wat geld naar je over te maken zodat je boodschappen kan doen, dan is het ook lastig als je tot de volgende dag moet wachten.
Ben je iemand die niet vaak blut is, en netjes op tijd is met anderen betalen, is dit natuurlijk allemaal geen probleem.

En je moet een nieuw rekeningnummer uit je hoofd leren en oppassen dat je niet uit gewoonte je vorige ergens invult. Maar dat is, tenzij je geheugenproblemen hebt, waarschijnlijk een verwaarloosbaar probleem.

Verder heel goed idee om over te stappen! Ga ik ook maar eens doen binnenkort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Goed antwoord Fynnya +
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (8)

Het blijft allemaal een gok - elke bank kan failliet gaan.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je reactie:
Oh, nou dan zijn er geen obstakels. Je kunt ook gewoon telebankieren en alle andere normale bankzaken bij ASN en Triodos doen.

Toegevoegd na 2 uur:
iDEAL kan trouwens WEL bij ASN en Triodos, in tegenstelling tot wat waussie beweert:
http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=10456#115
http://www.triodos.nl/nl/personal_banking/betalen/198121/198246/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een open gesprek aangaan met Triodos. Zijn hele vriendelijke en betrouwbare mensen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
en dan gaan ze mij eerlijk vertellen wat ik allemaal niet meer kan nadat ik ben overgestapt? Of hoeveel gedoe het is om aan alle partijen het nieuwe rekeningnummer door te geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een achterdocht en een verdrietige ontevredenheid (chagrijn) spreekt uit je reactie.
Iets positiever en een heldere blik kan je vooruit helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Of hoeveel gedoe het is om aan alle partijen het nieuwe rekeningnummer door te geven?"
Dat kan je natuurlijk 't beste zelf beoordelen. Ik denk dat je gauw klaar bent: je moet alleen je verzekeringen en dergelijke en je baas op de hoogte stellen van 't nieuwe nummer.
Als je een bedrijf hebt, zal je al je klanten een briefje moeten sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet meer gedoe dan met een verhuizing.
Nee hoor helemaal niet. Je moet alleen in de gaten houden dat alle automatische betalingen nu van je nieuwe rekening afgaan. Want als je inkomen nu binnen gaat komen bij je nieuwe bank en de betalingen nog van de ING Bank dan kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Maar tegenwoordig hebben ze een verhuisservice waarbij die allemaal wordt geregeld. Je moet het alleen wel goed controlleren dat het goed gaat. Maar voor de rest is het geen probleem. En als je niet al teveel spaargeld hebt dan kun je gerust bij de Triodos of ASN gaan, zolang het maar binnen de garantie regeling valt van de DNB.

En zodra je inkomen binnenkomt bij de nieuwe bank dan kan je alles wat je bij de ING vroeger ook kon.
Even wat controle werk maar voor de rest geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ASN en triodos vallen gewoon onder het depositogarantiestelsel. Dus risico loop je niet, mits je onder de 100000 euro qua saldo blijft. Wel bieden deze banken nog geen I-Deal aan, wat ik het grootste nadeel vind. Mocht je dit geen bezwaar vinden en geen andere diensten verwacht van je bank zoals:(Beleggingsrekening/Verzekeringen/Bankfiliaal in de buurt) dan is ASN/Triodos een prima alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regering heeft ervoor gezorgd dat zulke overstappen probleemloos moeten gaan. Hoe dat in de praktijk loopt weet ik niet uit ervaring, maar ik hoor er weinig klachten over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben onlangs zelf overgestapt naar de ASN bank. Het enige dat lastig ging was om iedereen die automatisch van je rekening incasseert, of bedragen overmaakt dat op je nieuwe rekening te laten doen. Bij mij lukte dat met de zorgtoeslag prima, maar voor de huurtoeslag heeft dat maar liefst 4 maanden geduurd. I-deal is inmiddels ook doorgedrongen tot de ASN, werkt prima. Het enige waar ik aan moest wennen is dat ze geen kantoor hebben waar je naar toe kunt. Alles gaat via internet. Maar als je belt worden al je vragen goed beantwoordt. Alleen maar goede ervaringen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed plan. Hou wel in de gaten of de bank wel doet wat ze zegt te doen. Dus ook over een paar jaar evalueren of ze nog steeds verantwoord bezig zijn.

Iedere bank wil natuurlijk een graantje meepikken van deze trend, maar niet om de goede reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, hoewel je daarvoor wel even kan opzoeken hoe het met de desbetreffende bank zit. Als een bank zich al jaren en jaren profileert als maatschappelijk verantwoord, is het niet erg waarschijnlijk dat ze alleen meeliften op een trend.
1 antwoord nog niet gelezen.
Betreft evt. financieringen die je hebt. Hypotheek bv.
Het kan zijn dat de hypotheekbank eist dat jouw inkomen op een rek. crt. van hunzelf gestort wordt.
(Ik heb derhalve ook een rekcrt bij de bank die mijn woning heeft gefinancierd)
In dat geval kan je wel alle andere bankzaken vanaf bv de asn of triodos gaan doen...maar houdt die rekening aan bij je hypotheek verstrekker.
Je kan dan per automatische overboeking elke maand het deel van je salaris dat je niet nodig hebt voor de hypotheek naar de nieuwe rekening overzetten.