Waaruit bestaat de onbelaste reiskostenvergoeding?

Is dit alleen benzine of ook verzekering, wegenbelasting en afschrijving?

3 jaar geleden
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Je mag er ook eten voor kopen.
Niesje1973
3 jaar geleden
Dat snap ik... Maar in hoeverre is het reëel om je medewerkers nog reiskosten te betalen als ze thuis werken? Sommige mensen hebben speciaal voor het werk een auto.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is een andere vraag dan je nu stelt.
Inekez1
3 jaar geleden
De reiskostenvergoeding is een vast bedrag per maand of per kilometer, afhankelijk van wat er in het contract is opgenomen. Vaak wordt 19 cent per kilometer aangehouden, maar er zijn maar heel weinig auto's die voor dat geld kunnen rijden als je naast de brandstof ook de kosten voor verzekering, belasting, afschrijving en onderhoud mee rekent. Het onbelaste deel van 19 cent wordt berekend per kilometer, en is dus ook vooral bedoeld voor de kosten die je per kilometer maakt. De vaste kosten van aanschaf, afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering vallen daar dus in principe niet onder. Die vaste kosten kunnen ook enorm in hoogte verschillen. De ene auto kost een paar honderd euro per maand als er niet mee wordt gereden, de andere auto een paar tientjes. De ene auto (niet per se dezelfde als de ene auto uit de eerste zin) verbruikt per kilometer nog geen 10 cent aan brandstof, de andere meer dan het dubbele.

Antwoorden (2)

Je mag zelf weten waar je je reiskostenvergoeding aan besteedt, maar het is een totaal aan reiskostenvergoeding, verder niet gespecificeerd.
jc54
3 jaar geleden
De vraag achter je vraag is kennelijk:

"in hoeverre is het reëel om je medewerkers nog reiskosten te betalen als ze thuis werken?"

Ik vind dat niet reëel. Voor de werkkostenregeling (WKR) is het een gerichte vrijstelling. Dus wanneer het (al jarenlang bestaande) bedrag van eur 0,19 km wordt gegeven, is dat belastingvrij maar dan moet het wel om een reiskostenvergoeding gaan. Als je niet reist, maak je geen variabele kosten. Het bezit van een auto is het gevolg van een privekeuze die een werkgever -vind ik- niet hoeft te sponsoren.

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt dat een praktische oplossing had bij ziekte die wat langer duurde. In de maand waarin je ziek werd, kreeg je nog de hele maand de reiskostenvergoeding, ook al had je een deel van de maand niet gereisd. In de maand waarin je beter werd, kreeg je geen reiskostenvergoeding ook al had je gereisd.
Zo'n soort praktische oplossing is denkbaar voor het probleem. Maar een "slim" bedrijf had hierover al nagedacht want thuiswerken wordt steeds populairder. Je moet wel duidelijke regels hebben en die vooraf goed kenbaar maken.
.
Voor een werkgever is de vraag van belang. Hij mag namelijk niet onbeperkt de eur 0,19/km belastingvrij blijven geven.

In het Handboek Loonheffingen staat in hoofdstuk 21:
@ U mag de vaste reiskostenvergoeding doorbetalen tijdens maximaal 6 aaneensluitende weken waarin uw werknemer afwezig is. Als u langdurige afwezigheid van uw werknemer verwacht, mag u de vaste onbelaste reiskostenvergoeding nog uitbetalen tijdens de lopende en de eerstvolgende kalendermaand. U mag de reiskostenvergoeding daarna pas weer betalen vanaf de maand na de maand waarin de werknemer weer gaat werken. "

Interessant is natuurlijk de vraag: wat wordt bedoeld met -weer gaat werken-. Want wie thuis werkt, werkt ook. Omdat het om een reiskostenvergoeding gaat, is mijn interpretatie: weer gaat werken op het werkadres van zijn werkgever.

Hier moet nog een diepgaand onderzoek naar worden ingesteld...
Toegevoegd op 21 april 2020 20:08: tekst
Computoon
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Als de onbelaste reiskostenvergoeding forfaitair is, vind ik wel dat er doorbetaald moet worden. Dat bedrag staat los van de werkelijk gereden km's, dus wat mij betreft gewoon doorbetalen. Normaal gesproken dekt het vrijwel nooit de werkelijke kosten, dan is het flauw om direct af te schaffen nu een werknemer een keer een voordeeltje heeft. Een leaseauto wordt tenslotte ook niet tijdens de crisis ingenomen. De passage in het handboek loonheffing is naar mijn mening bedoeld voor situaties waarin de oorzaak van afwezigheid bij de werknemer ligt en dat is nu niet het geval. Een prive auto wordt vaak aangeschaft met woon-werkverkeer in het achterhoofd. De reiskostenvergoeding is geen sponsorgeld, maar een vergoeding voor de kosten van de auto. En de meeste kosten lopen gewoon door als er geen meter gereden wordt. Alleen als de 19 cent wordt betaald o.b.v. werkelijk gereden km's, hoeft de werkgever ook niet te betalen.
paulus811
3 jaar geleden
Overigens klopt het antwoord wel. Er mag alleen vergoed worden als kosten ook werkelijk gemaakt wordt en er dus gereisd moet worden. Ik begreep wel dat de belastingdienst deze regel tijdelijk iets wil versoepelen, al heb ik daar geen bron meer van. Discussies ontstaan nu ook voor OV jaarabonnementen die door werknemers worden aangeschaft en vergoed worden door de werkgever, maar waar nu geen reizen tegenover staan. Die abonnementen kun je niet zomaar stopzetten, dus de kosten lopen door.