Waaruit bestaat de onbelaste reiskostenvergoeding?

Is dit alleen benzine of ook verzekering, wegenbelasting en afschrijving?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je mag zelf weten waar je je reiskostenvergoeding aan besteedt, maar het is een totaal aan reiskostenvergoeding, verder niet gespecificeerd.

De vraag achter je vraag is kennelijk: "in hoeverre is het reëel om je medewerkers nog reiskosten te betalen als ze thuis werken?" Ik vind dat niet reëel. Voor de werkkostenregeling (WKR) is het een gerichte vrijstelling. Dus wanneer het (al jarenlang bestaande) bedrag van eur 0,19 km wordt gegeven, is dat belastingvrij maar dan moet het wel om een reiskostenvergoeding gaan. Als je niet reist, maak je geen variabele kosten. Het bezit van een auto is het gevolg van een privekeuze die een werkgever -vind ik- niet hoeft te sponsoren. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt dat een praktische oplossing had bij ziekte die wat langer duurde. In de maand waarin je ziek werd, kreeg je nog de hele maand de reiskostenvergoeding, ook al had je een deel van de maand niet gereisd. In de maand waarin je beter werd, kreeg je geen reiskostenvergoeding ook al had je gereisd. Zo'n soort praktische oplossing is denkbaar voor het probleem. Maar een "slim" bedrijf had hierover al nagedacht want thuiswerken wordt steeds populairder. Je moet wel duidelijke regels hebben en die vooraf goed kenbaar maken. . . Voor een werkgever is de vraag van belang. Hij mag namelijk niet onbeperkt de eur 0,19/km belastingvrij blijven geven. In het Handboek Loonheffingen staat in hoofdstuk 21: @ U mag de vaste reiskostenvergoeding doorbetalen tijdens maximaal 6 aaneensluitende weken waarin uw werknemer afwezig is. Als u langdurige afwezigheid van uw werknemer verwacht, mag u de vaste onbelaste reiskostenvergoeding nog uitbetalen tijdens de lopende en de eerstvolgende kalendermaand. U mag de reiskostenvergoeding daarna pas weer betalen vanaf de maand na de maand waarin de werknemer weer gaat werken. " Interessant is natuurlijk de vraag: wat wordt bedoeld met -weer gaat werken-. Want wie thuis werkt, werkt ook. Omdat het om een reiskostenvergoeding gaat, is mijn interpretatie: weer gaat werken op het werkadres van zijn werkgever. Hier moet nog een diepgaand onderzoek naar worden ingesteld...

Toegevoegd op 21 april 2020 20:08: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100