Hoeveel is 2x modaal inkomen?

Wordt het modale inkomen gezien als genoeg om zonder kinderbijslag rond te kunnen komen of is het modale inkomen toch niet zo veel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44.7K
ronron1212
9 jaar geleden
wat heeft dat met de kinderbijslag te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, kinderbijslag is niet afhankelijk van inkomen.

Het beste antwoord

In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. De betekenis wijkt echter weer af. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de maximum premie-inkomensgrens voor de zorgverzekeringswet (ZVW). Het CPB gebruikt dit begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties. Het CPB publiceert vier keer per jaar een schatting van het modaal inkomen.

Houdt er dus rekening mee dat er een duidelijk verschil is tussen het modaal inkomen en het gemiddeld inkomen. Op deze pagina vind je het modaal inkomen 2014 volgens de raming van het CPB.
Het modaal inkomen 2014 volgens het CPB is € 34.500.
2 Keer modaal is dus 2 keer 34.500 = 69.000 in heel 2014
Per maand is dit bruto € 2.585 en netto ongeveer € 1.866.

Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks. Tot en met 2012 is het een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (zvw). Voor 2012 is de maximum premie-inkomensgrens aangehouden zoals die gold bij het CEP2011 toen de premie-inkomensgrens zvw nog niet verhoogd was naar de maximum premie-inkomensgrens werknemersverzekeringen.

Het netto bedrag is een schatting en kan afwijken bij bepaalde sectoren. Er is rekening gehouden met loonheffingskorting. Deze cijfers zijn op basis van de CPB Kortetermijnraming december 2013.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het modaal inkomen heeft dus niets te maken met de kinderbijslag, maar met het gemiddelde inkomen per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Hoe kom je van € 34.500 per jaar op bruto € 2.585 per maand?
Computoon
9 jaar geleden
Ik kom per maand iets hoger uit. Eerst het vakantiegeld eruithalen en dan delen door 12: (34.500/1,08)/12 is eur 2662, 04.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou kunnen, ik heb het bedrag letterlijk overgenomen uit de link.
Bedankt voor de reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook hier kom ik op ongeveer dit bedrag uit:
http://www.loonwijzer.nl/home/nieuws/nieuws-2013/loonstrook-2014-alleen-mensen-met-hogere-inkomens-zien-nettoloon-dalen

Andere antwoorden (1)

Modaal inkomen is het een richtlijn waarop de overheid zijn beleid basseert, in tegenstelling tot wat de naam doet vernoemen is het dus niet het officeel meest uitgekeerde salaris (maar zit daar wel in de buurt). Dat modale inkomen is zonder kinderbijslag of wat dan ook, is tussen de 33 of 34.000 euro en zou een genoeg moeten zijn om van te leven als gemiddelde singel in elk geval. Persoonlijk ben ik starter op arbeidsmarkt, zit er net boven, maar de huizenprijzen zijn dusdanig hoog hier (Amsterdam) dat ik het niet heel vind.