Mag een deurwaarder beslag leggen op mijn spullen als ik mijn schuld betaald heb? Ook al heb ik te laat betaald.

Uitleg; toen ik op vakantie was kreeg ik een brief van de deurwaarder dat ik binnen 2 dagen moest betalen. Deze brief kreeg ik echter toen ik net weg was. Deze zag ik dus 4 weken te laat.

Nu heb ik vandaag (om 14:00) een brief gekregen dat ik ook vandaag moest betalen, voor 11 uur. Dat had dus nooit gekund.

In die brief stond dat als ik voor 11 uur niet betaalde er morgen (donderdag) iemand langs komt om beslag te leggen op mijn spullen. Nu heb ik toen ik de brief las direct betaald. Helaas kon ik de deurwaarder niet bellen omdat die al gesloten was.

Wat nu? Ik heb betaald, maar te laat. Komt de deurwaarder als nog langs?

En als deze komt, kan ik dan, met een betalingsbewijs, zorgen dat er geen beslag gelegd word op mijn eigendommen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

ik kan je verzekeren dat de meeste deurwaarders je bang proberen te maken zodat je de schuld van hun clienten word betaald. als het volledige bedrag betaald is met hun kosten. dat moet je je niet zorgen maken. anders zouden ze je bij het ontruimen ook nog een laste kans geven om het bedrag te betalen. ik zou wel even 's morgens bellen dat je het bedrag betaald hebt, zodat er geen extra kosten op komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je inderdaad een betalingsbewijs hebt waaruit blijkt dat het volledige bedrag voldaan is en dit kan overleggen op het moment van de executie dan mag de deurwaarder geen uitvoering meer geven aan de executie.

Hoewel alle termijnen dan verstreken zijn is het redelijkerwijs aannemelijk te maken dat door omstandigheden (vakantie van de aangeschrevene) het executiebericht deze te laat bereikt heeft, zeker als deze niet aangetekend verzonden is geweest.

Door alsnog aan de vordering te voldoen of voldaan te hebben, en daar afdoende bewijs van te hebben, verliest de deurwaarder zijn macht om het beslag uit te voeren. Voert hij desondanks het beslag alsnog uit en het is onterecht, dan mag de getroffene alle kosten en schade daaruit voortvloeiend verhalen op de deurwaarder of diens kantoor.

Maar, dan moet wel duidelijk aangetoond kunnen worden dat de vordering echt betaald is en niet gestorneerd is of kan worden vanwege saldo tekort op de bankrekening van de schuldenaar ten tijde van de betaling. (iets wat veel voorkomt) In dat geval blijft de deurwaarder gerechtigd het beslag onverminderd en zonder verhaal uit te voeren.

Overigens bestaat altijd de mogelijk om de deurwaarder contant het te vorderen bedrag te betalen, ook op het moment van de executie.