Kan iemand worden ontslagen op basis van een test?

Bij ons in het bedrijf (een winkel) wordt iedereen getest. Dat zijn gewoon schriftelijke testen. Mijn collega (de manager) heeft niet gehaald, en kan haar huidige functie dus niet meer blijven uitoefenen. Ik vraag me sterk af of dit wel mag. Er zijn geen andere redenen, ze deed gaar werk prima. Ik werk in een winkel. Ze kan wel in een ander filiaal aan de slag, maar dan werk in een veel lagere functie, namelijk als verkoopster. Ze had een vast contract.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij is het verstandig een jurist te raadplegen die gespecialiseerd is in arbeidsrecht. Wordt de manager ontslagen of gedegradeerd? Degradatie is alleen mogelijk bij disfunctioneren. En dan nog moet de werkgever dat eerst kenbaar maken (b.v. in een functioneringsgesprek) en haar in de gelegenheid stellen om haar functioneren te verbeteren.

Wellicht was de test bedoeld om te kijken of jouw collega kan voldoen aan eisen die in de toekomst aan haar functie worden gesteld. Als nu blijkt dat ze niet aan die eisen voldoet, dan moet de werkgever haar in de gelegenheid stellen om (b.v. door het volgen van cursussen) haar kennis en vaardigheden te verbeteren. Alleen wanneer de werkgever haar eerder, bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek waarvan een schriftelijk verslag is gemaakt, meermalen heeft laten weten dat ze niet goed functioneert, kan hij tot degradatie overgaan.

Bij ontslag moet door de werkgever aan diverse voorwaarden worden voldaan (zie bron). De werknemer kan daartegen altijd bezwaar aantekenen.

Ik weet niet wat de stand van zaken is, maar ik zou jouw collega willen adviseren om haar werk gewoon te blijven uitvoeren, op grond van de bestaande arbeidsovereenkomst. Als ze naar huis wordt gestuurd of de werkgever zegt dat ze ander werk moet gaan doen, moet ze daar vooral niet mee akkoord gaan. Doet ze dat wel, dan wordt ze geacht "te hebben ingestemd" met de nieuwe situatie en verliest ze al haar rechten.

Conclusie: ga snel op zoek een goede advocaat!
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat mag en kan natuurlijk nooit! En daar moet ze ook vooral niet mee akkoord gaan. Psychologische tests horen natuurlijk altijd plaats te vinden vóórdat je iemand in een bepaalde functie aanstelt en niet daarna. Wel kan je als werkgever je personeel natuurlijk altijd testen op sterke en zwakke kanten, zodat je gerichte trainingen en opleidingen kunt geven om het functioneren van medewerkers te verbeteren. Maar degradatie kan echt niet zomaar.
Belangrijk is dat ze snel een jurist inschakelt én zich niet door haar baas laat intimideren. Ze moet zich er écht tegen verzetten als haar werkgever zegt dat ze ander werk moet gaan doen of b.v. "dat ze zich maar ziek moet melden".
Ik ben ooit eens door een baas twee weken naar huis gestuurd en doordat ik gíng verspeelde ik mijn rechten. De advocaat zei later tegen me: "Je had moeten blijven zitten, zelfs al had je baas de politie erbij gehaald. Als je naar huis gaat, stem je in met het verzoek van de werkgever om te vertrekken. Dan verlies je je rechten. Je hebt een arbeidsovereenkomst en dáár moet je je werkgever op wijzen. Tot het bittere eind".
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik vind het echt schandalig dat ze zo behandeld is. Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Daar moet ze echt niet mee akkoord gaan!

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan als bijv de test gebasseerd is op iets wat verplicht is in het bedrijf.

Bijvoorbeeld je moet de engelse taal goed beheersen.
Als uit de test blijkt dat je dat niet kan kan je ontslagen worden.
Maar meestal heb je ook nog een keuze om een cursus te volgen.