Hoe berekent UWV je WW uitkering?

Ik ben werkloos geworden per 1 augustus 2014. Daarvoor heb ik vanaf 1-1-2014 fulltime gewerkt voor een school als leerkracht, waar ik daarvoor af en toe al inviel. In de jaren voor 1-1-2014 was mijn vaste baan een baan voor 28 uur bij een kinderdagverblijf.

Ik verbaasde mij over de lage uitkering die ik krijg (onder het minimum dagloon). Dit schijnt te komen doordat ze alleen naar je laatste werkgever kijken waaruit je werkloos bent geworden en wat je daar dus het afgelopen jaar gewerkt hebt. Daar baseren ze je WW uitkering op. Klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je minder hebt dan het sociaal minimum dan kun je een toeslag aanvragen:
http://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/#item4
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze kijken inderdaad naar deuren en het loon van de afgelopen 3 maanden. Als jij kunt aantonen dat je daarvoor ene veel hoger loon had, kun je vragen of ze dat meenemen in de berekening. En crea heeft gelijk: als het minder is dan het sociaal minimum dan kun je een toeslag krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet zozeer dat ik daarvoor een hoger loon had, maar omdat ze maar naar die ene werkgever kijken waar ik een half jaar bij gewerkt heb en verder mijn inkomsten van daarvoor niet meenemen valt mijn uitkering erg laag uit. Ik kan mijn vaste lasten er niet eens van betalen, ik solliciteer me suf maar tot nu toe nog geen baan. Een toeslag heb ik inderdaad aangevraagd, maar daar ben ik voor afgewezen terwijl ik wel onder het minimum dagloon zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het minimum loon en sociaal minimum zijn 2 verschillende dingen. Kijk in de link of je te minder verdiend dan het sociaal minimum. Als je hier op of onder zit, dan heb je recht op de voedselbank, huur en zorg toeslag, vaak ook bijzondere bijstand voor een kapotte wasmachine of iets anders belangrijks, informeer eens bij je gemeente. Dat helpt misschien al een beetje. Ga naar de bedrijven toe, zodat ze je zien, dat verhoogd je kansen, neem je CV mee. Het sociaal minimum is is zo berekend dat volgens de hoge heren en dames de gewone burger daarvan moet kunnen leven. (Makkelijk kletsen van achter hun bureau). Je zal het daar dus mee moeten doen.
ronron1212
9 jaar geleden
Leg eens uit je werkte vroeger 28 uur nu heb je fulltime gewerkt hoe kan je dan als ze naar je oude werkgever ook zouden kijken meer inkomen hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik dacht dat ze zouden kijken naar mijn laatste verdiende loon en daar een bepaald percentage zouden nemen en anders gemiddelde van het verdiende loon het afgelopen jaar. Dan zou ik uitkomen op een hoger bedrag. Maar ze kijken alleen naar de werkgever waaruit ik werkloos werd en dat delen ze door 12 (afgelopen jaar) en dat is mijn uitkering. En ik wilde weten of dat klopt! Dus vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Crea, ik ga kijken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon jij zegt: A staat voor het loon dat de werknemer in het refertejaar heeft genoten bij een werkgever die vakantiebijslag reserveert;
Dat waren er dus 2, maar er geldt maar 1? Dat is eigenlijk het enige dat ik wil weten, of het klopt dat UWV alleen kijkt naar de ene werkgever binnen dat refertejaar of naar alle werkgevers die je gehad hebt in dat jaar.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zit ik ook niet en daar gaat het me ook niet om. Ik zit onder het minimum dagloon, niet onder het sociaal minimum.
Computoon
9 jaar geleden
Carlijn: naar die ene want dat is de arbeidsverhouding waaruit je werkloos werd. Dit is een nieuwigheid sinds half 2013. Dit volgt uit punt D in het gekopieerde/geplakte deel van mijn antwoord: "D staat voor 261 dan wel, indien de dienstbetrekking waaruit de werknemer ziek of werkloos is geworden is aangevangen na aanvang van het refertejaar, voor het aantal dagloondagen vanaf en met inbegrip van de dag waarop de dienstbetrekking is aangevangen tot en met de laatste dag van het refertejaar." Het deel achter 'dan wel' is op jou van toepassing. (De ruimte was veel te klein om de 45 pagina's in te kopiëren;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha ok, duidelijk! Bedankt!
Computoon
9 jaar geleden
Nog een kleinigheid: het dagloon is gemaximeerd. Iemand met een loon van een ton krijgt geen 70.000 ww. (Het houdt al veel eerder op). De redenis dat er ook een maximimloon per jaar geldt waarover de werkgever premie moet afdragen. Dit wordt ook per maand bekeken volgens het systeem van voortschrijdend cumulatief rekenen maar dat voert veel te ver voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Carlijn, zie het niet als een grote put ellende, zie het als een uitdaging. Je kunt niet verder zakken, of in ieder geval niet veel, je kunt wel meer gaan verdienen en hiermee zien rond te komen. Kijk eens op:
http://www.wijzeringeldzaken.nl/onderwerpen/geldzaken-op-orde/waar-heb-je-recht-op.aspx?gclid=CKywrOP8jcECFQsEwwodkLoAhQ
En: http://www.beteromgaanmetgeld.nl/
Het lukt je, geloof daarin. En dan nog eentje:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/banenjacht/aanpak
Je hebt een computer, zoek op hoe je je zaken een positieve draai kunt geven, gebruik dat ding!

Antwoorden (1)

Tot 1 juni 2013 werd gekeken naar het loon van 'het refertejaar'. Met de woorden van de wet:
"Onder refertejaar wordt in dit hoofdstuk de periode verstaan van een jaar die eindigt op de laatste dag van het tweede aangiftetijdvak voorafgaande aan het aangiftetijdvak waarin de ziekte of het arbeidsurenverlies is ingetreden."
Dus: werd je werkloos op 01-05-2013, dan liep het refertejaar van 01-02-2012 t/m 28-02-2013.

Vanaf 1 juni 2013 geldt
"1. Het dagloon van uitkeringen op grond van de ZW en WW is de uitkomst van de volgende berekening:[(A–B) x 108/100 + C] / D
waarbij:
A staat voor het loon dat de werknemer in het refertejaar heeft genoten bij een werkgever die vakantiebijslag reserveert;
B staat voor de bedragen aan vakantiebijslag die de werknemer in het refertejaar heeft genoten;
C staat voor het loon dat de werknemer in het refertejaar heeft genoten bij een werkgever die geen vakantiebijslag reserveert; en
D staat voor 261 dan wel, indien de dienstbetrekking waaruit de werknemer ziek of werkloos is geworden is aangevangen na aanvang van het refertejaar, voor het aantal dagloondagen vanaf en met inbegrip van de dag waarop de dienstbetrekking is aangevangen tot en met de laatste dag van het refertejaar."

Men gaat voor de dagloonberekening van jou dus uit van de periode 01-01-2014 t/m 31-05-2014 (= aanvang dienstbetrekking t/m eind mei, vanwege de eerder vermelde systematiek).

Een refertejaar heeft 261 dagen. Maar de periode t/m 31-05-2014 heeft er:
5/12 * 261 = 108,75.
Stel dat je over die periode van 5 maanden een loon voor de werknemersverzekeringen had (zonder vakantiegeld) van eur 10.000.- . Dan is het dagloon: (eur 10.000 * 1,08 /108,75) = eur 99,31. Het dagloon is derhalve een bedrag inclusief vakantiegeld. Bij de uitkering wordt dit eruitgehaald.

Over een periode van 4 weken (ww is per 4 weken) krijg je dan:
in de eerste 2 maanden: 75% * 20 (dagen) * 100/108 * eur 99,31 = eur 1379,31.
Over de overige maanden: 70% * 20 * 85,14 = eur 1287,35
De vermenigvuldiging met 100/108 vanwege de reservering voor het vakantiegeld, dat je ook bij een WW-uitkering krijgt uitbetaald.

Als je dagloon onder het sociaal minimum komt, kun je een toeslag aanvragen op basis van de Toeslagenwet.

Toegevoegd na 4 minuten:
70% * 20 * 85,14 = eur 1287,35 -> mz

70% * 20 * 100/108 * eur 99,31 = 1287,35

Toegevoegd na 10 minuten:
Met de bedragen uit mijn voorbeeld komt iemand niet onder het sociaal minimum. Dit sociaal minimum is nu eur 51,81 bruto/dag (bij alleenstaanden van 23 jaar en ouder)
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Jouw WW-uitkering is de eerste 2 maanden 75% van je laatst verdiende loon. Daarna wordt de WW verlaagd naar 70%. Het UWV houdt echter rekening met het maximumdagloon. Jouw WW-uitkering is nooit hoger dan 75% of 70% van dat bedrag
Dagloon is het maximale of minimale bedrag.
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Dat maximum uitkeringsdagloon is eur 197,74 sinds 1 juli 2014.